لیست اخبار صفحه :19
خبرهای خوب و بد درباره حیات در منظومه آلفا قنطورس

اخترشناسان در پژوهشی جدید دریافتند که برخی از نزدیک‌ترین ستاره‌ها به زمین ممکن است از آنچه فکر می‌کردیم جای بهتری برای زندگی باشند، اما به نتایج بدی هم درباره یکی از ستاره‌های نزدیک رسیدند.

معمای ۳۹ ساله رعد و برق‌های مشتری حل شد

نتایج جدید جونو نشان می‎دهد رعد و برق‌های ثبت شده از مشتری آن‌قدر هم که تصور می‎شد عجیب نیستند! با پرتاب ویجر ۱ در سال ۱۹۷۹/۱۳۵۸ دانشمندان برای نخستین‌بار موفق به مشاهدۀ رعد و برق در بزرگ‎ترین سیار‌ۀ منظومۀ شمسی شدند. فضاپیمای ویجر از رعد و برق‎ها عکاسی کرد و موفق شد امواج رادیویی ناشی از آن‌ها را نیز ثبت کند؛ اما علائم رادیویی با آنچه پیش از این در زمین ثبت شده بود تفاوت داشت.

آسمان در این هفته، 22 تا 28 خرداد

با نزدیک شدن به روزهای پایانی ماه رمضان، به سبب کاهش فاز ماه، آسمانی تاریک‌تر برای رصد پدیده‌های زیبای نجومی در انتظار ماست.

معماي خوشه كهكشاني كه خيلي زود شكل گرفته است!

مشاهدات جدیدی که با ابزارهایی چون تلسکوپ فضایی هرشل، آنتن ایپکس و آرایه تداخل‌سنجی آلما انجام شده است، مجموعه‌ای از کهکشان‌های غبارآلود را در کیهان اولیه نشان می‌دهند که بسیار زودتر از آنچه نظریه‌های کنونی پیش‌بینی می‌کنند، شکل گرفته‌ است

آسمان در این هفته: مقارنه خارجی عطارد در 16 خرداد

هواي غافلگيركننده خرداد مي‌تواند با بارش‌هاي ناگهاني شرايط رصدي و مشاهده آسمان را سخت كند؛ اما بهتر است از زيبايي‌هاي آسمان شب غافل نشويم و فرصت رصد اجرام ژرف را در هفته پیش‌رو از دست ندهیم.

تهیه مجموعه تصاویر فرابنفش از کهکشان‌های ستاره‌ساز نزدیک

گروهی بین‌المللی از اخترشناسان با استفاده از وضوح بی‌نظیر و توانایی رصدی تلسکوپ فضایی هابل در نور فرابنفش، جامع‌ترین تصویربرداری پرتو فرابنفش با وضوح بالا را از کهکشان‌های ستاره ساز در همسایگی کیهانی ما انجام داده‌اند.