ویژه‌نامه تلسکوپ فضایی جیمز وب منتشر شد. در این شماره جنبه‌های مختلف پروژه عظیم این تلسکوپ فضایی مورد بررسی قرار گرفته است. در این شماره دکتر بهرام مبشر کیهان شناس و دکتر آیرین شیوایی از محققان همکار در پروژه تلسکوپ فضایی جیمز وب در مصاحبه با سیاوش صفاریان‌پور از این تلسکوپ و انقلاب پس از آن گفته‌اند. همچنین جرج ریکی از مدیران این پروژه در یادداشتی اختصاصی برای مجله نجوم از ویژگی های این تلسکوپ و اهمیت آن برای آینده نوشته است. ریحانه ولی‌پور تاریخچه ساخت و توسعه این ابزار عظیم را بررسی کرده و محمد عادل‌پور از ۲۹ روز دلهره‌آور پیش از آغاز به کار جیمز وب نوشته است. آریا صبوری نیز این تلسکوپ فضایی غول‌پیکر را کالبدشکافی کرده است. دکتر رضا رضایی در سفری به دنیای فروسرخ از اهمیت رصد در این طیف گفته و حسین مصحفی دستاوردهای هابل و اسپیتزر را مرور کرده است. در کنار همه این‌ها مرضیه فرجی ما را با ۶ ابزار مهمی آشنا می‌کند که دانشمندان با توسعه و راه‌اندازی آن‌ها در سال‌های پس از ازسال جیمز وب، تحولی در دنیای اخترشناسی ایجاد می‌کنند و مجید آل ابراهیم از رقابت ابرتلسکوپ‌های زمینی با جیمز وب می‌گوید! در این شماره بخش آسمان و رویدادهای رصدی فصل زمستان به قلم سارا سرشوق، علی ابراهیمی، محمدحسین الماسی و محمدصالح تیمار پیش چشم خوانندگان قرار دارد‌. همراهان گرامی برای تهیه نسخه آنلاین این شماره میتوانید به بازارچه کتاب اینترنتی طاقچه و یا فیدیبو مراجعه نمایید .

ادامه ...