• 1396/03/22 - 00:29

آسمان در این هفته، 22 تا 28 خرداد

طبق روال هر دوشنبه، شما را به مهمانی آسمان شب دعوت کرده‌ایم.

در این هفته نگاه کوتاهی به موقعیت سیارات مشتری، زحل و زهره می‌اندازیم، سیاراتی که با چشم غیر مسلح به سادگی قابل مشاهده هستند و سپس به سراغ مهمترین رویداد‌های این هفته می‌رویم و در پایان یکی از نگین‌های آسمان این شب‌ها را با یکدیگر بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

سیاره مشتری در صورت فلکی سنبله جا خوش کرده است، این سیاره هر روز بعد از تاریک شدن آسمان ارتفاع خود را از دست می‌دهد و آرام آرام سر بر شانه افق می‌گذارد. این سیاره را می‌توانید با تاریک شدن آسمان در جهت جنوب و در ارتفاع حدود 50 درجه از افق رصد کنید؛ در این شب‌ها مشتری در ساعت حدود 2 بامداد در افق غربی غروب می‌کند. غول سیارات منظومه شمسی با چشم غیر مسلح قابل رویت بوده و همچون ستاره‌ای پرنور در آسمان خودنمایی می‌کند. اگر با دوربین دوچشمی آن را رصد کنید تنها کره‌ای نورانی و کوچک به همراه چهار قمر گالیله‌ای آن را خواهید دید، اما اگر ابزار خود را تغییر دهید و با تلسکوپ به رصد آن بپردازید تصویر زیبا و به یاد ماندنی از این سیاره خواهید دید.

سیاره زحل که یکی از زیباترین سیارات منظومه شمسی است این موقع از سال در قلب بازوی کهکشان راه شیری قرار دارد، در این شب‌ها می‌توانید زحل را در حدود ساعت 22 و در جهت جنوب شرقی و حدود ارتفاع 15 درجه‌ای رصد کنید، این سیاره نیز همچون مشتری مانند یک ستاره پر نور در بازوی کهکشان راه شیری با چشم غیر مسلح قابل رویت است و با ابزار رصدی می‌توانید حلقه‌های آن را تشخیص دهید.

سیاره زهره که درخشان‌ترین سیاره منطومه شمسی است را می‌توانید در ساعت 4:30 صبح در جهت شرق آسمان رصد کنید، این سیاره پرنور به خوبی در مکان مشخص شده در تصویر قابل رویت است.

اگر در این شب‌ها یه آغوش کویر و کوهستان‌ها بروید و از شهر‌های بزرگ و آلودگی نوری دور شوید، پس از تاریک شدن آسمان و گذشت زمان، در جهت شرق ابری افقی توجه شما را به خود جلب می‌کند. این ابر که از جنوب تا شمال کشیده شده یکی از بازو‌های کهکشان راه شیری است که در این موقع از سال در افق شرقی قابل مشاهده است.

در این هفته شاید یک رویداد زیبا هستیم، رویدادی که باید از آن نهایت استفاده را کرد.

در تاریخ 25 خرداد، سیاره زحل در نزدیک‌ترین فاصله خود از زمین قرار می‌گیرد و فرصت مناسبی است که این سیاره را رصد و از آن عکس برداری کرد.

هرکول یکی از قهرمانان یونانیان است، فردی قوی و نیرومند که جایگاهی را در آسمان به خود اختصاص داده است. در این صورت فلکی که جاثی هم نامیده می‌شود، خوشه‌ای ستاره‌ای قرار دارد که یکی از زیباترین خوشه‌های ستاره‌ای کروی در آسمان شب است. خوشه هرکول یا M13، 25 هزار سال نوری از ما فاصله دارد. در این خوشه بیش از صد‌ها هزار ستاره وجود دارد و با ابزار رصدی همچون جواهری در آسمان شب می‌درخشد. در شب‌های بدون غبار و تاریک و بدون آلودگی نوری این خوشه کروی با چشم غیرمسلح رصد می‌شود.

یکی از مشخصه‌های آغاز فصل تابستان مثلث تابستانی است که می‌توانید آن را در ساعت 22 در جهت شرق آسمان رصد کنید. این مثلث از سه صورت فلکی تشکیل شده است که در هفته آینده بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

موقعیت خورشید در این هفته

موقعیت ماه در این هفته

عرفان احمدی/ منجم آماتور

بازنشر مطالبی که گروه تحریریه فضای مجازی ماهنامه نجوم دروبگاه، کانال تلگرام، اینستاگرام و ... تولید می‌کنند، در دیگر رسانه‌های مکتوب و مجازی، به شرط ذکر منبع و نام نویسنده یا مترجم بلامانع است.

در غیر این صورت بدیهی است حق پیگیری قانونی، مطابق با قانون حمایت از مؤلفین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ماهنامه نجوم محفوظ خواهد بود.

• گروه خبری : اخبار سایت,داخلی