لیست اخبار صفحه :4
قمرهایی که می‌توانند خودشان قمر داشته باشند!

به‌تازگی این سؤال مطرح است که آیا قمری می‌تواند خودش قمر داشته باشد؟ محققان اعلام کرده‌اند، اگر قمر اولیه به اندازۀ کافی بزرگ باشد یا دور از سیارۀ خود بچرخد، می‌تواند به اصطلاح «زیرقمر» داشته باشد و میلیاردها سال در یک مدار پایدار باقی بماند.

به دنبال حرکت پسماندهای فضایی در آسمان با کمک لیزر

هنرمندی هلندی پروژۀ جالبی به راه انداخته است که فراوانی پسماندها در مدار زمین را برای عموم نمایان می‌کند. این هنرمند هلندی، با نام دان روزگارد، در ۵ اکتبر/۱۳ مهر از پروژه‌ای به نام آزمایشگاه پسماند فضایی رونمایی کرد.

نخستین قمر فراخورشیدی کشف شد

تلسکوپهای فضایی هابل و کپلرِ ناسا شواهدی از وجود قمری به دور سیاره‌ای مشتری‌مانند یافتند. این قمر که اندازۀ نپتون است کپلر-۱۶۲۵بی نام دارد و در فاصلۀ حدود هشت هزار سال نوری از زمین در صورت فلکی دجاجه قرار دارد.

چگونه روی مریخ کشاورزی کنیم؟

مقدمات فرود انسان بر مریخ تا ده سال آینده مهیا خواهد شد. اما سؤال اینجاست که اگر انسان‎ها به صورت دائمی بخواهند روی مریخ زندگی کنند، غذایشان چه خواهد بود. یکی از چالش‎های بزرگ زندگی در مریخ تولید منبع دائمی غذاست. فرستادن دائمی مواد غذایی از زمین به مریخ به علت هزینه‎های بسیار زیاد ممکن نیست؛ بنابراین ساکنین مریخ باید بتوانند به سطح بالایی از خودکفایی و پایداری در کشاورزی دست یابند.

منشأ احتمالی اوموآموا تعیین شد

اخترشناسان، در پژوهشی جدید، چهار ستاره را مبدأ احتمالی اوموآموا، نخستین جرم فراخورشیدی شناسایی شده، دانستند. به‌تازگی، پژوهشگران بر اساس داده‌های جمع‌آوری شده مسیر ورود اوموآموا را به منظومۀ شمسی مشخص کردند.

اَبَرزمینی در حال تبخیر کشف شد
نخستین یافته ماهواره تِس:

اَبَرزمینی در حال تبخیر کشف شد

ناسا گزارشی حاکی از اولین جهان بیگانۀ کشف شده در مأموریت شکار سیارات فراخورشیدی در حال گذر منتشر کرد. طبق این گزارش، اَبرزمینی کشف شده که به نظر می‎رسد به علت گرمای ستارۀ خود در حال تبخیر شدن است.