• 1397/08/02 - 01:40

اخترشناسان جوان‌ترین تپ‌اختر شناخته شده کهکشان راه شیری را یافتند

اخترشناسان با بهره‌گیری از داده‌های رصدخانۀ فضایی پرتوی ایکس چاندرا موفق به کشف جوان‌ترین تپ‌اختر شناخته شدۀ کهکشان راه شیری شدند. پس از ۱۵ سال کاوش و ممارست، تلاش اخترشناسان به‌ ثمر نشست و این تپ‌اختر منحصربه‌فرد کشف شد.

گروهی از اخترشناسان دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی، در امریکا، با بررسی داده‌های سال‌های ۱۳۷۹، ۱۳۸۵، ۱۳۸۸ و ۱۳۹۵ رصدخانۀ چاندرا توانستند کس ۷۵ (Kes 75) را بررسی کنند. آن‌ها در نتیجه دریافتند که این جوان‌ترین تپ‌اختر شناخته شده است. بررسی‌های پژوهشگران نشان داده است نور هنگام تولد این تپ‌اختر، با فاصلۀ ۱۹هزار سال نوری از زمین، فقط ۵۰۰ سال به ما رسیده است.

تپ‌اخترها بازماندۀ ابرنواخترهای حاصل از مرگ ستارگان سنگین هستند؛ ستارگان نوترونی چرخان با میدان‌های مغناطیسی قدرتمندی‌ که مانند فانوس دریایی با چرخش خود پرتوهایی را به فضای میان‌ستاره‌ای گسیل می‌کنند، با این تفاوت که پرتوهایشان از جنس پرتوی ایکس است. کشف این تپ‌اختر مهم نقش به‌سزایی در بررسی و کاوش ماهیت این نوع ستارگان نوترونی، مراحل پایانی عمر ستارگان سنگین و سحابی‌ها و محیط‌های بازمانده از ابرنواختران دارد. همچنین به اخترشناسان کمک می‌کند تا بتوانند برخی معماهای بی‌پاسخ را در پرتوی این کشف حل کنند.

ترجمه: احسان یوسفی/ مجله نجوم