• 1397/08/05 - 23:42

ناسا تصاویری حیرت‌انگیز از سحابی پنجه گربه منتشر کرد

ناسا تصاویر شگفت‌انگیزی از سحابی پنجۀ گربه منتشر کرد. این سحابی در حدود ۵ هزار سال نوری از زمین فاصله دارد و به دلیل شباهت ظاهری به پنجۀ گربه به این نام خوانده می‌شود.

ناسا تصاویر شگفت‌انگیزی از سحابی پنجۀ گربه منتشر کرد. این سحابی در حدود پنج هزار سال نوری از زمین فاصله دارد و به دلیل شباهت ظاهری به پنجۀ گربه به این نام خوانده می‌شود. این تصاویر را تلسکوپ فضایی فروسرخ اسپیتزر ناسا گرفته است و در بخشی از پروژۀ گلیمپس (GLIMPSE) ثبت شده که دقیق‌ترین نقشه را از نوار مرکزی کهکشان راه شیری تهیه کرده است.

سحابی پنجۀ گربه ۸۰ تا ۹۰ سال نوری عرض دارد. این سحابی NGC 6334 نیز نامیده می‌شود و یک سحابی نشری است؛ یعنی، جایی که فوتون‌هایی با انرژی بالا از ستاره‌های مجاور گاز را در سحابی یونیزه می‌کنند و گاز یونیزه شده تابشی در نور مرئی می‌تاباند.

علت ایجاد نواحی قرمز روشن، که در تصویر ‌اول می‌توانید ببینید، ستاره‌های تازه متولد شده‌ای‌ هستند که گازهای اطرافشان را گرم می کنند. نواحی سبز جایی است که ستاره‌های داغ با مولکول‌هایی به نام هیدروکربن‌های آروماتیک چند حلقه‌ای (پلی سایکلیک) برخورد کرده و منجر به تابش فلورسنت شده‌اند. در این سحابی حباب‌هایی وجود دارد. طبق گفته‌های ناسا، این حباب‌ها حتی می‌توانند منفجر شوند و حالت یو شکلی (U-shaped) ایجاد کنند که از یک طرف شبیه حباب باز به نظر می‌رسند. دومین تصویر از سحابی، یکی از این حالت‌ها را در سمت راست نشان می‌دهد.

امتیاز تصاویر: NASA/JPL-Caltech

تلسکوپ فضایی اسپیتزر مشاهدۀ تصاویری مانند این را با توانایی تصویربرداری فروسرخ از میان غبار و گاز ممکن می‌کند. یکی از دوربین‌های اسپیتزر می‌تواند نور فروسرخ غباری را ثبت کند که آن را گاز داغ و ستاره‌ها گرم کرده است؛ اما حتی دوربین‌های اسپیتزر هم نمی‌توانند همه چیز را ببینند. ناسا متذکر شده است، نواحی تاریک در هر دو تصویر مناطق گاز و گرد و غبار متراکمی‌اند که حتی تابش فروسرخ هم نمی‌تواند از آن‌ها عبور کند. آن‌ها همچنین اضافه کرده‌اند که این نواحی ممکن است محل تولد ستاره‌های جدید باشند.

ترجمه: آیدا رضایی/ مجله نجوم