• 1397/08/02 - 01:30

فضاپیمای ژاپنی هایابوسا-۲ تصاویری از سومین سیارک‌پیمای جهنده فرستاد

آژانس فضایی ژاپن تصاویری منتشر کرد که سومین کاوشگر فرود آمده روی سیارک رایوگو در مأموریت هایابوسا-۲ تهیه کرده است. این سطح‌نشین جهنده در تاریخ ۳ اکتبر/۱۱ مهر روی سطح سیارک رایوگو فرود آمد و پیش از مرگ برنامه‌ریزی شده‌اش، فقط پس از ۱۷ ساعت، سه جهش انجام داد. این سطح‌نشین مسکات (MASCOT یعنی خوش‌یمن) نام داشت و آن را مرکز هوافضای آلمان، دی‌ال‌آر، ساخته بود.

کاوشگر مسکات در این زمان کوتاه توانست داده‌هایی از روی سطح سیارک رایوگو جمع‌آوری کند که شامل بررسی میدان مغناطیسی و ترکیبات سیارک است و به فضاپیمای اصلی، یعنی هایابوسا-۲، فرستاده شد. این کاوشگر همچنین تصاویری از سطح  سیارک، قطب جنوب و تخته‌سنگ‌های متعدد در سراسر سطح آن تهیه کرد که به‌تازگی منتشر شده‌اند. مسکات، پس از دو کاوشگر مینروا، سومین کاوشگری بود که فضاپیمای هایابوسا-۲ آن را روی این سیارک فرود آورد. دو کاوشگر پیشین ۲۱ سپتامبر/۳۰ شهریور بر سطح سیارک رایوگو فرود آمدند. این سطح نشین جهنده، همانند دو کاوشگر قبلی، برای جهش در سراسر سطح سیارک طراحی شده بود تا بازویش را برای دریافت تکانه و جدا کردنش از سطح در محیط کم گرانش سیارک حرکت دهد. مسکات به شکل یک جعبه بود. طول آن حدود ۳۰ سانتی‌متر بود و وزنی حدود ده کیلوگرم داشت. ازآنجایی‌که با باتری‌ای بدون قابلیت شارژ، به جای پنل‌های خورشیدی، تغذیه می‌شد عمر کوتاهی داشت. گرچه گروه هدایت آن در توئیتر اشاره کردند که بیشتر از حد انتظار عمر کرد.

هایابوسا-۲ کاوشگر دیگری به نام سطح نورد۲ برای فرستادن روی سطح دارد که در سال  ۱۳۹۸/۲۰۱۹ فرود خواهد آمد. در حال حاضر فضاپیمای هایابوسا-۲ به فرستادن تصاویر و داده‌ها از سیارک رایوگو ادامه خواهد داد که شامل داده‌های دو کاوشگر دیگر روی سطح سیارک نیز می‌شود. هایابوسا-۲ برای آوردن نمونه‌هایی از سیارک رایوگو به زمین در سال ۱۳۹۹/۲۰۲۰ برنامه‌ریزی شده است. فرود خود فضاپیمای هایابوسا روی سطح برای جمع‌آوری نمونه از پایان سال جاری میلادی به اوایل سال آینده موکول شده است تا گروه هدایت مکانی مسطح و مناسب برای فرود آن بیابند.

ترجمه: آیدا رضایی/ مجله نجوم