لیست اخبار صفحه :10
برای نخستین‌بار در جو سیاره‎ای فراخورشیدی هلیوم کشف شد

گروهی از ستاره‎شناسان موفق به شناسایی هلیوم در جو سیارۀ فراخورشیدی با نام WASP-107b، در فاصلۀ ۲۰۰ سال نوری از زمین در صورت‎فلکی سنبله، شدند. این نخستین‌باری است که این گاز بی‌اثر در جو سیاره‌ای فراخورشیدی رصد شده است.

«شکارچی طوفان» جو زمین را از فضا زیر نظر می‌گیرد
با پرتاب و اتصال ابزار پایش سازمان فضایی اروپا به ایستگاه فضایی بین‌المللی

«شکارچی طوفان» جو زمین را از فضا زیر نظر می‌گیرد

ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) تمام اتفاقات جو زمین را از بالا به خوبی تحت نظر دارد. با بهره‌گیری از این جایگاه منحصربه‌فرد ایستگاه فضایی بین‌المللی، ماموریت جدیدی برای تحلیل طوفان‌های تندری خیره کننده در قسمت بالای جو زمین آغاز شده که از «ابزار پایش برهم‌کنش‌های فضا و جو» (Atmosphere-Space Interactions Monitor یا ASIM) استفاده می‌کند که به تازگی در این ایستگاه نصب شده است

تصویر جدید هابل از خوشه‌ای غول‌آسا

تصویر جدید تلسکوپ فضایی هابل، خوشه کهکشانی غول‌پیکر PLCK_G308.3-20.2 را در فاصله دو میلیارد سال نوری از ما به نمایش می‌گذارد که در تاریکی کیهان می‌درخشد

کمبود فسفر در بعضی ابرنواخترها؛ مانعی برای تشکیل حیات در کیهان

شش عنصر شیمیایی وجود دارد که حیات در کره زمین به آن‌ها وابسته است. اکنون، پژوهشی جدید نشان می‌دهد یکی از آن‌ها ممکن است در جهان به فراوانی یافت نشود- که احتمالا امید ما را به وجود حیات در نواحی دیگر کیهان کم می‌کند.

دو منظره متفاوت هابل از یک پرورشگاه عظیم ستاره‌ای
تصویر برگزیده بیست و هشتمین سالگرد فعالیت هابل

دو منظره متفاوت هابل از یک پرورشگاه عظیم ستاره‌ای

ین تصاویر تلسکوپ فضایی هابل دو نمای متفاوت از قلب یک پرورشگاه ستاره‌ای بزرگ را که با نام سحابی مرداب شناخته می‌شود مقایسه می‌کند. این تصاویر که یکی از آن‌ها در نور مرئی است و دیگری در نور فروسرخ، برای گرامیداشت هجدهمین سالگرد فعالیت هابل در فضا انتخاب شده است.

در جست‌وجوی حیات فرازمینی
ماهواره تس امروز به فضا پرتاب می‌شود:

در جست‌وجوی حیات فرازمینی

ماهوارۀ تس (TESS سرواژۀ Transiting Exoplanet Survey Satellite) امروز دوشنبه ۲۷ فروردین/ ۱۶ آوریل همراه با موشک فالکون ۹ شرکت اسپیس ایکس، به فضا پرتاب می‌شود.

مقایسه چهره خورشید در طول‌موج‌های مختلف

رصدخانه دینامیک خورشیدی یا «اس‌دی‌او» (SDO) ناسا تصویر خورشید را در سه طول موج مختلف فرابنفش باهم ترکیب کرده است تا نشان دهد که پدیده‌ها و جزئیات مختلفی که در یک طول موج ظاهر می‌شوند در طول موج‌های دیگر به سختی قابل مشاهده‌اند و یا دیدن‌شان غیرممکن است.

سیاره سرخ میزبان مریخ‌نشین جدیدی خواهد شد

به‌زودی، مریخ میزبان مریخ‌نشین اینسایت (InSight، به معنی بینش) خواهد بود. این مریخ‌نشین قرار است با موشک اطلس ۵ زمین را به مقصد دشت الیسیوم در نیمکرۀ شمالی سیارۀ سرخ ترک کند.