• 1397/02/25 - 20:25

جزئیات بی‌نظیر از لکه سرخ بزرگ مشتری در تصویر جدید جونو

فضاپیمای جونو (Juno) درحال نزدیک شدن به پایان ماموریت اولیه خود است و به گرفتن تصاویر جذاب و دیدنی از مشتری ادامه می‌دهد. آخرین مجموعه تصاویر، چشم‌اندازی از بالا از لکه سرخ بزرگ نشان می‌دهد.

فضاپیمای جونو (Juno) درحال نزدیک شدن به پایان ماموریت اولیه خود است و به گرفتن تصاویر جذاب و دیدنی از مشتری ادامه می‌دهد. آخرین مجموعه تصاویر، چشم‌اندازی از بالا از لکه سرخ بزرگ نشان می‌دهد که در واقع طوفان واچرخندی (anticyclonic) عظیمی است که 22 درجه جنوب استوای این سیاره قرار دارد.

عکس زیر در تاریخ 12 فروردین/یکم آوریل در جریان آخرین پرواز نزدیک جونو از کنار مشتری گرفته شد، یعنی در دوازدهمین کنارگذر کاوشگر ناسا از زمان رسیدن آن به مشتری در تیر 1395/ ژوئیه 2016. این عکس زمانی گرفته شده که جونو بین 24749 تا 49299 کیلومتر از بالای ابرهای سیاره فاصله داشته ودر عرض جغرافیایی بین 43.2 و 62.1 درجه جنوبی درحال پرواز بوده است.

تصاویر خام جونو در وبگاهی بارگذاری شده است و همه می‌توانند آن‌ها را تماشا و حتی پردازش کنند. آخرین عکس را دو نفر به نام‌های جرارد آیشتات (Gerald Eichstädt) و شان دوران (Seán Doran) پردازش کرده‌اند. در این عکس لکه سرخ بزرگ با جریان‌های آشفته‌ای احاطه شده که پوشش‌ ابری عظیم سیاره گازی را شکل می‌دهد.

این لکه سرخ بزرگ از سال 1209 شمسی/ 1830 میلادی دیده شده و احتمال دارد از سال 1044 شمسی/  1665 میلادی هم روی قرص مشتری بوده باشد، گرچه بعضی فکر می‌کنند که ممکن است در آغاز ستاره شناسی جدید طوفان متفاوتی مشاهده شده باشد. قطر این طوفان 16 هزار کیلومتر است که حدودا 1/3 برابر زمین است.

این طوفان توانسته است چندین دهه به حیات خود ادامه دهد چراکه مشتری سطح جامدی ندارد. این یعنی عامل شدیدی برای تغییر تکانه زاویه‌ای سیستم وجود ندارد. با این وجود اندازه این طوفان در 100 سال گذشته کاهش قابل توجهی یافته است. اینکه آیا کاهش اندازه این طوفان ادامه پیدا می‌کند تا زمانی که از بین برود یا اینکه این تغییرات اندازه، بخشی از نوسان عادی آن است مشخص نشده است. طوفان‌هایی مانند این در سیاره‌های گاز‌ی غو‌ل‌پیکر رایج هستند اما ما هنوز درک درستی از سازوکار آن‌ها نداریم. امیدواریم جونو در این زمینه به ما کمک کند.

وظیفه فضاپیما این است که مانند الهه‌ اسطوره‌ای که نامش را از آن‌ گرفته است، از میان ابرها میدان‌های گرانشی و مغناطیسی سیاره را بشناسد و تغییر ترکیبات، دما و ساختار جو را ثبت کند. ماموریت اولیه جونو با چهاردمین گردش آن به دور مشتری در تاریخ 25 تیر/ 16 ژوئیه به پایان خواهد رسید. ناسا پس از آن باید تصمیم بگیرد که یا این ماموریت را تمدید کند و یا جونو را به داخل مشتری بفرستد تا متلاشی شود.

آیدا رضایی/ مجله نجوم