• 1397/02/26 - 00:11

تصویر جدید تلسکوپ هابل از خوشه کهکشانی غول‌آسایی در آندرومدا

این تصویر جذاب تلسکوپ فضایی هابل، خوشه کهکشانی عظیمی به نام PSZ2 G138.61-10.84 را نشان می دهد که در فاصله حدود شش میلیارد سال نوری از ما در صورت فلکی آندرومدا واقع است. نوری که از آن ثبت شده متعلق به 6 میلیارد سال قبل است، زمانی که خورشید هنوز وجود نداشت. کهکشان‌ها به صورت تصادفی در فضا توزیع نشده‌اند، بلکه در گروه‌ها، خوشه‌ها و ابرخوشه‌های کهکشانی جمع می‌شوند. قطر ابرخوشه‌ها صدها میلیون سال نوری است و حاوی میلیاردها کهکشان هستند. برای مثال، کهکشان ما عضوی از گروه محلی است که خود بخشی از ابرخوشه غول‌پیکر لانیاکیا است. به کمک هابل، ما توانسته‌ایم ابرخوشه‌های عظیمی مانند «دیوار بزرگ جاثی-تاج شمالی» را مشاهده و بررسی کنیم؛ خوشه بزرگ کهکشانی که حاوی میلیاردها کهکشان است و 10 میلیارد سال نوری را در بر می‌گیرد و به این ترتیب بزرگ‌ترین ساختار شناخته شده در کیهان است.

این تصویر با دوربین پیشرفته نقشه‌برداری و دوربین میدان دید باز 3 هابل ثبت شده و بخشی از برنامه رصدی «رلیکس» (RELICS) است که در آن از 41 خوشه بزرگ کهکشانی تصویربرداری شده تا درخشان‌ترین کهکشان‌های دوردست برای بررسی‌های آینده با تلسکوپ فضایی جیمز وب شناسایی شود.

محمدصادق فغان پور/ مجله نجوم