• 1397/02/16 - 11:00

برای نخستین‌بار در جو سیاره‎ای فراخورشیدی هلیوم کشف شد

گروهی از ستاره‎شناسان موفق به شناسایی هلیوم در جو سیارۀ فراخورشیدی با نام WASP-107b، در فاصلۀ ۲۰۰ سال نوری از زمین در صورت‎فلکی سنبله، شدند. این نخستین‌باری است که این گاز بی‌اثر در جو سیاره‌ای فراخورشیدی رصد شده است.

گروهی از ستارهشناسان موفق به شناسایی هلیوم در جو سیارۀ فراخورشیدی با نام WASP-107b، در فاصلۀ ۲۰۰ سال نوری از زمین در صورتفلکی سنبله، شدند. این نخستین‌باری است که این گاز بی‌اثر در جو سیاره‌ای فراخورشیدی رصد شده است.

با آنکه هلیوم دومین عنصر فراوان در عالم پس از هیدروژن است، تاکنون کشفی به این شکل صورت نگرفته بود. پیش‌ازاین، تلسکوپ‏‌های خارج از مدار زمین بررسی‌هایی روی ترکیبات شیمیایی جو سیاره‌های فراخورشیدی در ناحیۀ فرابنفش طیف انجام داده بودند، اما در روش جدید این  بررسی‌ها در طیف فروسرخ که طول موج بلندتر و انرژی کمتری دارد صورت گرفته است.

این رصد هیجانانگیز به کمک تلسکوپ فضایی هابل انجام شده است و وجود مقدار بسیاری هلیوم را در جو بالایی سیاره نشان میدهد. علاوه‌براین، با توجه به مقدار هلیوم کشف شده، احتمال دارد که جو بالایی سیاره چند ده هزار کیلومتر در فضا گسترده شده باشد. گسترش جو در فضا آن را مستعد از دست دادن جرم می‌کند. آهنگ از دست دادن جرم در جو سیاره بین ۰/۱ تا ۴ درصد جرم کل آن در هر میلیارد سال است.

این روش جدید میتواند در بررسی جو سیاره‌های فراخورشیدی در ابعاد زمین بسیار مؤثر باشد زیرا با روش قبلی این کار بسیار دشوار بود. دانشمندان امیدوارند با کمک این روش و داده‌های تلسکوپ فضایی جیمز وب اطلاعات بیشتری از جو این‌گونه سیاره‌های فراخورشیدی به دست آورند.

سیارۀ WASP-107b از کم‌ تراکم‌ترین سیاره‌های فراخورشیدی شناخته شده است که هم‌اندازۀ مشتری است، ولی فقط ۱۲ درصد مشتری جرم دارد. این سیاره با دوره تناوب مداری شش روز به دور ستاره‌اش می‌گردد و جو آن با دمای ۵۰۰ درجۀ سلسیوس از زمین بسیار داغتر است.

مترجم: ریحانه رادی/ مجله نجوم