لیست اخبار صفحه :19
آشکارساز فضایی لیسا و آینده امواج گرانشی

آشکارساز امواج گرانشی لیسا آزمایشگاهی مستقر در فضا خواهد بود که مأموریتش طبق برنامه‌ریزی سازمان فضایی اروپا در سال ۲۰۳۴/۱۴۱۳ آغاز خواهد شد. هدف این مأموریت کشف امواج گرانشی است.

بخشی از معمای ماده گم‌شده کیهان حل شد

به‌تازگی نتایج به دست آمده از دو پژوهش، بخشی از مسئلۀ مادۀ گم‌شده کیهان را حل کرده‌ است. براساس این پژوهش‌ها، مقداری از مادۀ باریونی عالم به صورت رشته‌های داغ و کم‌چگال گاز در فضای بین کهکشان‌ها قرار گرفته است.

از برخورد دو ستاره نوترونی که امواج گرانشی آن ثبت شد، چه پدید آمد؟

دانشمندان به تازگی موفق به مشاهده منبع تولید امواجی گرانشی شدند که از برخورد دو ستاره نوترونی پدید آمده بودند. اکنون اخترشناسان می‌گویند که ممکن است این دو ستاره نوترونی با ادغام خود سیاهچاله‌ای را ایجاد کرده باشند

حلقه‌ای دور جرمی فرانپتونی‌ کشف شد

به‌تازگی با بررسی نتایج رصد اختفای ستاره‌ای با سیارۀ کوتولۀ هائومیا (Haumea) مشخص شده است که این جرم دارای حلقه است. سیارۀ کوتولۀ هائومیا فرای مدار نپتون به دور خورشید می‌گردد.

تصویر جدید هابل از کهکشانی ریزقامت و فعال