• 1396/07/25 - 22:17

ماه به سبب فوران‌ آتشفشان‌هایش دارای جو بوده است

پژوهش جدید نشان می‌دهد که چند میلیارد سال پیش کره ماه به سبب فوران آتشفشان‌هایش دارای جو بوده است

میلیاردها سال پیش، ماه شکل بسیار متفاوتی داشته است. روی سطح آن گدازه جریان داشته و پژوهشی جدید حاکی از این است که دارای جو بوده است.

این پژوهش به بازه‌ای زمانی در حدود 3.5 میلیارد سال پیش پرداخته که در ماه آتشفشان‌های فعالی وجود داشته است. سنگ‌های مذاب از درون فوران کرده و روی سطح جاری شده است. نواحی تیره‌تری که ما در سطح ماه می‌بینیم، یعنی دریاهای ماه، از این مواد ساخته شده است.

اما گدازه تنها چیزی نبود که از درون ماه به سطح آمد. آب، گوگرد و دیگر مواد فرار نیز طی فوران‌های آتشفشانی آزاد شدند و طبق پژوهش‌های دکتر دبرا نیدهام ( Dr Debra Needham) و دکتر دیوید کرینگ (Dr David Kring) ، این گازها به تشکیل جوی گذرا انجامید که به مدت 70 میلیون سال باقی ماند.

دکتر نیدهام از مرکز فضایی مارشال ناسا در بیانیه‌ای گفت: «مقدار کل H2Oی آزاد شده درطول جای‌گیری بازالت‌ دریاها تقریبا بیست برابر حجم آب در دریاچه تاهو (Lake Tahoe) است (حدود 750 برابر گنجایش سد کرج). گرچه بیشتر این بخارها در فضا گم می‌شدند، احتمالا بخش قابل توجهی از آن‌ها به قطب‌های ماه رسیده‌اند. این به این معنی است که بعضی از  مواد فرار که در قطب ماه می‌بینیم ممکن است از درون ماه نشات گرفته باشند.»

در قطب‌ها و سنگ‌های سطح ماه آب پیدا شده است. نواحی قطبی به‌طور ویژه جالب هستند. آن‌ها در سایه‌ای دائمی از خورشید قرار دارند بنابراین این احتمال وجود دارد که بخشی از این جو اولیه داخل یخ پنهان شده باشد.

دکتر کرینگ، دانشمند ارشد در موسسه سیاره‌ای و قمری (Lunar and Planetary Institute) اضافه کرد: «این پژوهش نگاه ما را نسبت به ماه از جرمی سنگی و بدون هوا به جسمی که زمانی جوی بیشتر از آنچه اکنون در اطراف مریخ است داشته، متحول کرد.»

این کار به کمک سنگ‌هایی که در ماموریت آپولو 15 و آپولو 17 به ترتیب در سال‌های 1350/1971 و 1351/1972 جمع آوری شده بود، به انجام رسید. این نمونه‌ها تاریخچه این فوران‌ها را در خود نگه داشته‌اند که به دانشمندان این امکان را می‌دهد تا زمان رخ دادنشان را تخمین بزنند و نوع گازهای متصاعد شده  از آتشفشان‌های ماه را بفهمند.

این تحلیل‌ها برای ماموریت‌های سرنشین‌دار آینده در ماه مهم هستند و به ما کمک خواهند کرد بفهمیم چه منابعی ممکن است در قمر ما پیدا شود.

آیدا رضایی/ مجله نجوم

منبع:  iflscience.com

بازنشر مطالبی که گروه تحریریه فضای مجازی ماهنامه نجوم دروبگاه، کانال تلگرام، اینستاگرام و ... تولید می‌کنند، در دیگر رسانه‌های مکتوب و مجازی، به شرط ذکر منبع و نام نویسنده یا مترجم بلامانع است.

در غیر این صورت بدیهی است حق پیگیری قانونی، مطابق با قانون حمایت از مؤلفین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ماهنامه نجوم محفوظ خواهد بود