• 1397/11/11 - 23:08

سرانجام دانشمندان به میزان طول روز در زحل پی بردند

شاید تعجب کنید که اخترشناسان تاکنون به طور دقیق طول یک شبانه روز را در زحل نمی‌دانستند. به‌تازگی، به کمک داده‌های جمع‌آوری شده در مأموریت کاسینی سرانجام جواب این راز قدیمی پیدا شد. طبق آن، زحل در مدت زمان ۱۰ ساعت و ۳۳ دقیقه و ۳۸ ثانیه به دور محور خود می‌چرخد.

تعیین طول شبانه روز زحل مدت زمان بسیاری ذهن اخترشناسان را به خود مشغول کرده بود، چون این سیاره غولی گازی است و هیچ عارضه‌ای بر آن دیده نمی‌شود. پیش از این، معمولاً اخترشناسان از میدان‌های مغناطیسی برای تخمین چرخش سیاره‌های گازی استفاده می‌کردند. البته این کار فقط در صورتی ممکن است که محور میدان مغناطیسی و محور چرخش، در سیاره‌ای، هم راستای یکدیگر نباشد. همچنین، اندازه‌گیری سیگنال‌های تناوبی در طول موج رادیویی، که هر روز تکرار می‌شوند، ممکن باشد. اما در زحل محور میدان مغناطیسی با محور چرخش هم راستاست؛ بنابراین، انجام دادن این کار آن‌قدر ممکن نبود.

درنتیجه، پژوهشگران رویکرد متفاوتی در پیش گرفتند. آنان تصمیم گرفتند، طول شبانه روز سیارۀ زحل را با  بررسی حلقه‌های آن حساب کنند. هم‌زمان با چرخش سیاره، اختلاف‌هایی ظریف در گرانش باعث ایجاد امواجی در حلقه‌ها می‌شود و از این طریق می‌توان طول یک روز را در این سیاره تخمین زد. این موضوع نخستین‌بار در سال ۱۳۶۱ش/۱۹۸۲م مطرح شد. سپس، با جزئیات بیشتر در سال ۱۳۶۹ش/۱۹۹۰م بررسی شد؛ البته، در آن زمان مشاهدۀ این پدیده در عمل ممکن نبود اما اکنون با بررسی مشاهدات فضاپیمای کاسینی از حلقه‌های زحل، محاسبۀ طول شبانه روز با نوسانات حلقه‌ها ممکن شده است.

آیدا رضایی/ مجله نجوم