• 1397/10/22 - 21:40

سازمان فضایی اروپا ساعتی با پاندولی از تپ‌اخترها راه‌اندازی کرد

به‌تازگی، مرکز فنی سازمان فضایی اروپا (اسا) ساعتی بر پایۀتپ‌اخترها راه‌اندازی کرده است. این ساعت برای اندازه‌گیری دقیق زمان از پالس‌های الکترومغناطیسی رسیده از ستاره‌های نوترونی استفاده می‌کند.

به‌تازگی، مرکز فنی سازمان فضایی اروپا (اسا) ساعتی بر پایۀتپ‌اخترها راه‌اندازی کرده است که برای اندازه‌گیری دقیق زمان، از پالس‌های الکترومغناطیسی رسیده از ستاره‌های نوترونی استفاده می‌کند. این ساعت «پالکرون» (pulchron) نام دارد و می‌تواند گذشت زمان را با اندازه‌گیری بسامدهای چند ستارۀ نوترونی پرسرعت اندازه گیرد. فعالیت این ساعت از آبان ۱۳۹۷ آغاز شده است.

این سامانه که بر پایۀ تپ‌اخترها طراحی شده است در مرکزی متعلق به سازمان فضایی اروپا در هلند قرار دارد و وظیفۀ اعتبارسنجی زمانی و پایش زمین را عهده‌دار است. ساعت پالکرون با هدف نشان دادن کارایی زمان‌سنجی بر پایۀ تپ‌اخترها برای تولید و پایش زمان مورد استفاده در ماهواره‌های ناوبری، به‌ویژه سامانۀ ماهواره‌ای ناوبری گالیله متعلق به سازمان فضایی اروپا، به کار می‌رود. با وجود اینکه سنجش بسامد تپ‌اخترها ناپایدارتر از ساعت‌های اتمی یا اپتیکی است، در طولانی‌مدت نتایج متفاوت خواهد بود. از طرفی، سنجش تپ‌اخترها مستقل‌تر و مجزاتر از هر ساعت اتمی روی زمین است.

ستاره‌های نوترونی فشرده‌ترین اجرام کیهانی مشاهده شده‌اند. این ستارگان از رمبش هستۀ ستاره‌های منفجرشده شکل می‌گیرند. تپ‌اخترها نوعی ستاره‌های نوترونی هستند که با سرعت بسیار در حال چرخش‌اند و امواج مغناطیسی از دو قطب آن‌ها به بیرون فوران می‌کند. تپ‌اخترها از زمین به صورت تابش‌هایی قوی و منظم دیده می‌شوند و می‌توان آن‌ها را به فانوس دریایی تشبیه کرد.

حسام وکیل/ مجله نجوم