• 1397/09/25 - 16:43
ششمین برنامه آموزشی - ترویجی مناطق روستایی با حمایت موسسه کارآفرینان و نوابع سعیدی برگزار شد

استقبال اهالی قالهر از رصد آسمان شب

ششمین برنامه رصد عمومی آسمان شب با حمایت موسسه کارآفرینان و نوابع سعیدی، شامگاه 22 آذر 97 با استقبال اهالی روستای قالهر در دبستان شهید باهنر این روستا برگزار شد.

قالهر، روستایی از توابع شهرستان دلیجان در استان مرکزی است که در دامنه کوه اردهال قرار دارد. در اطراف این روستا بقایای سنگ‌نگاره‌های چند ده‌هزار ساله بر سینه تخته‌سنگ‌ها حک شده است که از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این منطقه به‌شمار می‌رود. طبق اطلاعات مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۰، جمعیت ساکن این روستا ۷۴۰ نفر است. با وجود آنکه قالهر تا به امروز میزبان چند گشت آموزشی مجله نجوم بوده است، گروه‌های نجومی متعددی برای رصد آسمان شب به این روستا سفر کرده‌اند و دوازدهم اسفند ۱۳۹۵ میزبان رقابت رصدی ماراتن مسیه ایران بود، به گفته اهالی پیش از این فرصت جدی برای آشناسازی اهالی این روستا با مبانی نجوم تا پیش از این فراهم نشده بود.

با هماهنگی‌ موسسه کارآفرینان و نوابغ سعیدی و اطلاع‎رسانی عمومی ازطریق فضای مجازی مجله نجوم و انتشار خبرها در کانال تلگرام روستای قالهر و شهرستان دلیجان، جمعی از دانش‌‌آموزان و اهالی این روستا همراه با علاقه‌مندانی که از دلیجان و تهران خود را به دبستان شهید باهنر این روستا رسانده بودند، در ویژه‌برنامه آشنایی با نجوم در این روستا شرکت کردند. سالن دبستان شهید باهنر قالهر پر بود از دانش آموزان علاقه‌مندی که همراه با والدین خود آمده بودند تا در برنامه حضور داشته باشند. جمعیت دانش‌آموزان، والدین، اهالی روستا و مسئولان مدرسه در کل به حدود ۱۲۰ نفر می‌رسید. بخش نخست این برنامه با سخنرانی ۹۰ دقیقه‌ای کاظم کوکرم، سردبیر سابق مجله نجوم و از مدرسان مراکز نجومی تهران درباره آشنایی با علم نجوم در سالن مدرسه بود که در ادامه با پرسش و پاسخ دانش‌آموزان همراه شد. در ادامه حاضران در سالن به مدت ۳۰ دقیقه فیلم آموزشی «سفر کیهانی» را با ویدئوپروژکتور تماشا کردند. پس از استراحت ۳۰ دقیقه‌ای بخش دوم برنامه که رصد آسمان شب و ماه و سیاره‌ها با تلسکوپ بود آغاز شد.

در شرایطی که آسمان بسیار صاف و دمای هوا حدود ۲ تا ۳ درجه بالای صفر بود، دانش‌آموزان با علاقه فراوان به رصد ماه و دیگر اجرام درخشان آسمان شب با تلسکوپ پرداختند. در حین رصد جمع تازه‌ای از مردم روستا و تعدادی از علاقه‌مندان از دلیجان و چند نفر نیز از تهران به برنامه ملحق شدند. این افراد از طریق رسانه‌ها خبر برگزاری این برنامه در قالهر را شنیده بودند و خود را با کمی تأخیر به مدرسه رسانده بودند. گفتنی است گروهی از اعضای انجمن نجوم دلیجان در این برنامه حاضر بودند و همراه با اهالی قالهر به رصد شهاب‌های بارش شهابی جوزایی و پرسش و پاسخ و توضیح مفاهیم نجومی و چگونگی پیداکردن صورت‌های فلکی برای علاقه‌مندان پرداختند. اکثر قریب به اتفاق دانش‌آموزان که از سنین مختلف دبستان و دبیرستان در برنامه حاضر بودند در کنار دیگر اهالی قالهر تا پیش از این فرصت رصد آسمان شب را با تلسکوپ پیدا نکرده بودند. کوچک‌ترین شرکت‌کننده‌های این برنامه کودکانی در بازه سنی ۴ و ۵ ساله و مسن‌ترین شرکت‌کنندگان حدود ۶۰ تا ۷۰ سال سن داشتند. ماه، زحل، سحابی جبار، خوشه پروین، خوشه ستاره‌ای خی و اچ، کهکشان آندرومدا و دنباله‌دار ۴۶پی/ ویرتانن از سوژه‌هایی بود که قالهری‌ها همراه با توضیحات کارشناس این برنامه آنها را رصد و ضمن دریافت پاسخ سوالات خود، شناخت اولیه‌ای از دنیای نجوم و آسمان شب پیدا کردند. برنامه رصد با تلسکوپ و همچنین رصد شهاب‌های پرشمار بارش شهابی جوزایی تا حوالی ساعت یک بامداد ۲۳ آذر انجام شد و پس از آن دانش‌آموزان و اهالی به خانه‌های خود بازگشتند.

هدف برنامه‌های آموزشی - ترویجی که چند ماهی است از طرف موسسه کارآفرینان و نوابغ سعیدی و مشارکت مجله نجوم برگزار می‌شود، آشناسازی مردم مناطق روستایی با دانش نجوم و زیبایی‌های آسمان شب است. این برنامه‌ها به رایگان در روستاهایی اجرا می‌شود که غالبا دسترسی مناسبی به تجهیزات و مدرسان نجوم ندارند.

در پایان لازم است از حمایت و همکاری دهیاری، شورایاری و مجتمع آموزشی ترنم ولایت، به‌ویژه آقای حسین‌زاده، دهیار گرامی و آقای فلاح، مدیر مجتمع آموزشی ترنم ولایت سپاسگزاری کنیم.

عکس‌ها: محمد عادل‌پور