• 1398/01/20 - 17:51

آسمان در این هفته، رویدادهای نجومی 19 تا 25 فروردین

در این هفته از ماه فروردین، اگر افق شرقی باز و بدون غباری داشته باشید، می‌توانید سحرگاه با چشم غیرمسلح به رصد سیاره تیزپای عطارد بروید. همچنین در این هفته، ماه و مریخ و ستاره‌ای درخشان و سرخ منظره‌ای زیبا برای رصد با چشم غیرمسلح و همچنین عکاسی فراهم می‌کنند. و اگر ابزار رصدی دارید، دورترین سیاره منظومه شمسی یعنی نپتون را در این هفته فراموش نکنید.

بامداد 20 فروردین ساعتی قبل از طلوع خورشید، سیاره عطارد به بیش‌ترین ارتفاع ممکن خود از افق در فصل بهار می‌رسد که حدود 12 درجه قوسی است.

شامگاه همان روز ساعت 19:54 شاهد هم­راستایی ماه و مریخ و ستاره سرخ دبران هستیم. جدایی زاویه‌ای آن‌ها بیشتر از آن است که در میدان دید تلسکوپ قرار گیرد ، اما برای رصد با چشم غیرمسلح یا دوربین دوچشمی و یا عکاسی منظره آسمان بسیار مناسب است.

همان شب و در ساعت 21:47 شاهد هم‌نشینی ماه و ستاره دبران با جدایی زاویه ۱/۸ درجه خواهیم بود که فرصت مناسبی به تازه‌کاران آسمان شب برای تشخیص ستاره دبران می‌دهد.

بامداد ۲۱ فروردین ساعت 5:35 قبل از طلوع خورشید مقارنه زهره و نپتون با جدایی زاویه‌ای 0.4 درجه در شرق آسمان ، فرصتی مناسب برای رصد با تلسکوپ و دوربین دوچشمی و تشخیص سیاره نپتون است. این دو سیاره در صورت فلکی دلو خواهند بود. برای رصد این رویداد و تا قبل از روشن شدن آسمان کمتر از یک ساعت فرصت دارید.

این دو سیاره در ساعت 8:13 به کمترین فاصله از یکدیگر می‌رسند (0.3 درجه) که البته به دلیل روشنایی روز غیرقابل رؤیت است.

همچنین در این روز عطارد در اوج مداری خود است، یعنی بیش‌ترین فاصله را با خورشید در مدار بیضی شکل خود خواهد داشت. .

در22 فروردین ساعت 20:07، عطارد به بیش‌ترین فاصله زاویه‌ای ظاهری خود نسبت به خورشید یا به اصطلاح بیش‌ترین کشیدگی غربی با جدایی زاویه‌ای 27.7 درجه می­رسد؛ البته در این ساعت به دلیل اینکه غروب کرده است قابل‌رؤیت نیست.

مدار عطارد درون مدار سیاره زمین قرار دارد، درنتیجه این سیاره در آسمان همیشه نزدیک به خورشید دیده می‌­شود و رصد آن چالش‌برانگیز است. بازه زمانی چند روز قبل و بعد از زمانی که عطارد به بیش‌ترین کشیدگی خود برسد بهترین زمان رصد این سیاره است.

اگر عطارد در بیش‌ترین کشیدگی غربی باشد، مدتی کوتاه قبل از طلوع خورشید طلوع می‌کند و مدتی قبل از غروب خورشید غروب می‌کند. بهترین زمان برای رصد عطارد دقایقی قبل از طلوع خورشید روز 23  فروردین است. جدایی زاویه‌ای عطارد و خورشید در این زمان 27.6 درجه است.

24 فروردین ساعت 5:46 بامداد و قبل از طلوع خورشید ، عطارد در نیم فاز خود قرار دارد؛ به عبارت دیگر ، در روشن‌ترین حالت خود در سال جاری است. عطارد در این حالت درخشان و قدر آن 0.2 است ، البته ارتفاع آن کمتر از 10 درجه خواهد بود و رؤیت آن را چالش‌برانگیز می‌کند.

سارا سرشوق