• 1398/05/15 - 13:50

آسمان در این هفته، رویدادهای نجومی ۱۴ تا ۲۰ امرداد

با تماشای آسمان در این هفته می‌توانید به رصد سیاره عطارد، شهاب‌ها و مقارنه ماه و سیاره مشتری بپردازید.

در این هفته، روشنایی فزاینده ماه، روز به روز شرایط را برای دیدن آسمان شب سخت‌تر خواهد کرد و چهارشنبه ۱۶ امرداد، ماه در تربیع اول با روشنایی حدود ۵۰ درصد خواهد بود.

شاید در مورد زیبایی بارش شهابی برساوشی شنیده باشید. امسال نیز فعالیت این بارش از ۲۶ تیر شروع شده است و تا چهارم شهریور ادامه خواهد داشت. اوج فعالیت بارش ۲۲ امرداد است. ماه در این شب ۹۳ درصد روشنایی دارد و این شرایط باعث می‌شود نتوانیم تعداد زیادی شهاب ببینیم، اما ممکن است بتوانیم تعدادی شهاب روشن را مشاهده کنیم. این هفته زمانی است که به اوج فعالیت بارش نزدیک هستیم و هنوز ماه به حداکثر روشنایی نرسیده است، پس فرصت مناسبی برای دیدن شهاب‌های این بارش است.

زمانی‌که دنباله‌دار  109P/Swift–Tuttle به بخش‌های داخلی منظومه شمسی باز می‌گردد، از خود در مدارش بقایایی برجا می‌گذارد و زمانی که زمین از مسیر این بقایا عبور می‌کند شاهد بارش شهابی برساوشی خواهیم بود.

اگر کانون بارش در سرسو باشد و حد قدر آسمان ۶/۵ باشد ، تعداد شهاب‌هایی که خواهید دید، ۱۰۰ عدد در هر ساعت است. اما در عمل به دلیل وجود ماه، و در سرسو نبودن کانون بارش، تعداد شهابی که شما مشاهده خواهید کرد کمتر از این عدد و قابل محاسبه است.

طی این هفته، بارش شهابی دلتا دلو جنوبی و آلفا جدی نیز فعال است. اگر در این هفته شاهد شهابی بودید، امتدادش را دنبال کنید؛ اگر نزدیک ستاره دلتا دلو رسیدید، شهاب مربوط به این بارش شهابی است. اگر به نزدیکی ستاره آلفا جدی رسیدید، شهاب مربوط به بارش آلفا جدی است و اگر به صورت فلکی برساوش رسیدید، شهاب مربوط به بارش شهابی برساوشی است.

شنبه ۱۹ امرداد، می‌توانید نظاره‌گر مقارنه ماه و سیاره مشتری باشید که رویداد مناسبی برای عکاسی لنداسکیپ نیز هست.

در همین روز، عطارد به بیشترین کشیدگی غربی خود خواهد رسید، به این معنا که بهترین فرصت برای رصد این سیاره گریز پا خواهد بود.

قدر عطارد منفی ۰/۱ است و قبل از طلوع خورشید، این سیاره در افق شرقی و با حداکثر ارتفاعی کمتر از ۲۰ درجه قابل مشاهده است.

سارا سرشوق