• 1398/06/06 - 17:17

آسمان در این هفته، رویدادهای نجومی هفته دوم شهریور

دراین هفته بارش شهابی کم فروغ ارابه‌رانی روی می‌دهد و امکان رویت هلال ماه با چشم غیرمسلح وجود خواهد داشت. همچنین فاز ماه برای رصد اجرام اعماق آسمان مناسب خواهد بود.

در هفته پیش رو ماه به سمت نو شدن می‌رود و شرایط مناسبی برای رصد آسمان شب فراهم می‌کند. پس از ماه نو روشنایی ماه پیوسته افزایش می‌یابد اما تا چند روز و تا قبل از پرنور شدن ماه نیز می‌توانید شب‌های رصدی با کیفیتی داشته باشید.

پنجشنبه هفتم شهریور قبل از طلوع آفتاب هلال صبحگاهی آخر ماه ذی‌الحجه در سمت شرق آسمان با چشم غیرمسلح قابل رویت است.

شنبه نهم شهریور نیز می‌توانید هلال شامگاهی اول ماه محرم را بعد از غروب خورشید و در سمت غرب آسمان با چشم غیرمسلح ببینید.

هر سال حوالی هفته دوم شهریور شاهد بارش شهابی ارابه‌رانی ناشی از ورود زمین به ذرات بر جای مانده از دنباله دار (C/1911 N1 (Kiess هستیم. امسال یکشنبه 10 شهریور پس از نیمه شب انتظار می‌رود در اوج این بارش و در بهترین شرایط رصدی بتوان شش شهاب در ساعت دید. از این رو این بارش شهابی بسیار کم‌فروغ خواهد بود.

به طور کلی برای دیدن بیش‌ترین تعداد شهاب به جای نگاه کردن مستقیم به نقطه کانون بارش باید به محدوده ۳۰ تا ۴۰ درجه‌ اطراف آن نگاه کنیم. برای دیدن شهاب‌های این بارش توصیه می‌شود پس از حوالی نیمه‌شب به افق شرقی نگاه کنید. یادتان باشد که برای دیدن این رویداد به چیزی بیشتر از چشمان خود نیاز ندارید.

عبور زمین از مسیر دنباله‌دارها و سیارک‌ها، باعث وارد شدن بقایای کوچک آن‌ها به جو زمین می‌شود. این ذرات به دلیل سرعت و اصطکاک زیادی که در هنگام ورود به جو دارند می‌سوزند. عبور این ذرات باعث یونیزه شدن مولکول‌های جو و درخشش آن‌ها برای لحظاتی می‌شود. به دلیل اثر پرسپکتیو به نظر می‌رسد تمام شهاب‌ها از یک نقطه مشترک در آسمان می‌آیند که به آن کانون بارش شهابی می‌گویند. نام‌گذاری بارش‌های شهابی بر اساس مکان کانون آن‌ها در کره آسمان است. امسال کانون بارش نزدیک ماه قرار دارد و نور ماه کمی مزاحمت برایتان ایجاد خواهد کرد.

دوشنبه 11 شهریور مریخ به علت موقعیتی که در مدارش دارد در فاصله زاویه‌ای بسیار نزدیک به خورشید به سر می‌برد (به این وضعیت مقارنه می‌گوییم) و هفته‌ها در درخشش خورشید گم می‌شود. در نظر داشته باشید که نگاه کردن به خورشید با دوربین دو چشمی یا تلسکوپ حتی به مدت کوتاه، ممکن است باعث از دست رفتن بینایی به طور دائمی یا موقت شود؛ از انجام دادن این کار اجتناب کنید.

نویسنده: سارا سرشوق