• 1397/01/07 - 15:44

آسمان در این هفته، 7 تا 13 فروردین

شما را هر هفته به مهمانی آسمان دعوت کرده‌ایم...با ما همراه باشید

در روزهای تعطیل نوروزی می‌توانید عازم سفری به دل کویر شوید و به مهمانی آسمان که هر شب ما را فرا می‌خواند بروید. این هفته با رویدادهای جذابی روبه‌رو هستیم.

اما در ابتدا به موقعیت سیاره‌ها در آسمان شب می‌پردازیم. عطارد مانند همیشه به خورشید نزدیک است و رصد آن نیاز به دقت بیشتری دارد. در این هفته بعد از غروب خورشید فرصت کمی برای رصد آن داریم و هر روز فاصله‌اش با خورشید کم و کمتر می‌شود.

زهره، سیاره پرنور آسمان، نیز بعد از غروب خورشید در آسمان خودنمایی می‌کند. اما تا حدود یک ساعت و نیم بعد از غروب خورشید می‌توانید آن را مشاهده کنید.

سیاره سرخ و خونین آسمان، مریخ، از حوالی 2:30 نیمه شب قابل رصد کردن است و تا صبح ما را همراهی می‌کند.

مشتری نیز از نیمه‌های شب طلوع می‌کند و در صورت فلکی میزان دیده می‌شود. البته این سیاره در این روزها ارتفاع کمی می‌گیرد، اما این سیاره هم تا طلوع خورشید در آسمان مشاهده می‌شود.

ارباب حلقه‌های آسمان، زحل، در نزدیکی سیاره مریخ به سر می‌برد و در گذر این هفته به ندرت به آن نزدیک‌تر می‌شود.

اورانوس و نپتون هم به ترتیب در صورت‌‌های فلکی‌ حوت و دلو با ابزار رصدی مناسب و چشم مسلح قابل مشاهده هستند. اورانوس در نزدیکی‌های سیاره زهره قرار دارد. و نپتون نیز قبل از طلوع خورشید قابل رصد کردن است.

اکنون رویدادهای این هفته را با هم مرور می‌کنیم.

هشتم فروردین شاهد مقارنه دو سیاره زهره و اورانوس هستیم که از نظر ظاهری 0.4 درجه قوسی با هم فاصله دارند. همان‌طور که گفته شد برای رصد این مقارنه به ابزار رصدی نیاز داریم.

در همان روز یعنی هشتم فروردین مقارنه ماه و پرنورترین ستاره صورت فلکی اسد، قلب الاسد، را خواهیم داشت که رصد این پدیده زیبا خالی از لطف نیست.

13 فروردین ماه نیز رویداد جالبی را شاهد خواهیم بود و آن مقارنه سیاره مریخ و خوشه کروی مسیه 22 یا M22 است. این خوشه ستاره‌ای یک خوشه کروی بیضوی از قدر پنج است که با ابزار مناسب قابل رصد است.

به امید آسمانی تاریک و پر ستاره

گلبرگ بنی جمالی / منجم آماتور

تصویرسازی : محمد صادق فغان پور / مجله نجوم

بازنشر مطالبی که گروه تحریریه فضای مجازی ماهنامه نجوم دروبگاه، کانال تلگرام، اینستاگرام و ... تولید می‌کنند، در دیگر رسانه‌های مکتوب و مجازی، به شرط ذکر منبع و نام نویسنده یا مترجم بلامانع است.در غیر این صورت بدیهی است حق پیگیری قانونی، مطابق با قانون حمایت از مؤلفین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ماهنامه نجوم محفوظ خواهد بود.

• گروه خبری : اخبار سایت,داخلی