• 1397/03/29 - 22:24

آسمان در این هفته، 28 خرداد تا 4 تیر

در این روزها که وضعیت آب و هوا بیشتر باب میل علاقه‌مندان به آسمان است، فرصت رصد اجرام زیبای آسمان شب را از دست ندهید.

چهارشنبه ٣٠ خرداد، شاهد مقارنه زيباي سیاره زهره و خوشه كندوي عسل خواهیم بود. اين خوشه باز که ٤٤امين جرم فهرست مسيه است، درصورت فلكي خرچنگ قرار دارد و براي مشاهده آن، آسماني تاريك شما را از ابزار نجومي بي‌نياز مي‌كند. ‌اما اگر مايل به مشاهده آن با ابزارهای نجومی هستيد، يك دوربين دوچشمي كوچك كفايت مي‌كند. سياره زهره و اين خوشه حوالی ساعت 21:15 به کم‌ترین جدايي زاويه‌اي -حدود ٠.٨ درجه -مي‌رسند.

اخرين پديده خرداد قرارگيري خورشيد در انقلاب تابستاني است كه در ٣١ خرداد رخ مي‌دهد. در لحظه انقلاب تابستانی خورشيد به بیشترین ارتفاع خود در آسمان در طول سال مي‌رسد و طولانی‌ترین روز سال رقم می‌خورد.

سوم تير مقارنه ماه و سياره مشتری قابل مشاهده است. كم‌ترين جدايي زاويه‌اي اين دو جرم حدود ٣.٣ درجه  است كه حوالی ساعت ٠٢:٤٥ روی می‌دهد و منظره بدیعی را برای عکاسان آسمان فراهم می‌کند.

چهارم تير نیز اختفاي ماه و ستاره  گاما-ميزان رخ خواهد داد. اختفا پديده‌اي است كه طي آن يك جرم آسماني از ديد ناظر زميني با جرم ديگري پوشيده مي‌شود. به طور مثال در اختفاي روز دوشنبه، ستاره ذكر شده از ديد رصدگر پشت ماه مخفي می‌شود و پس از مدتی از پشت ماه بیرون می‌آید. شروع این اختفا ساعت 21 دقیقه بامداد خواهد بود.

پرنیان همتی