• 1396/09/13 - 13:23

آسمان در این هفته، 13 تا 19 آذر

شما را هر هفته به مهمانی آسمان دعوت کرده‌ایم...با ما همراه باشید

شما را هر هفته به مهمانی آسمان دعوت کرده‌ایم...

با ما همراه باشید

در هفته پیش رو تعداد کمی رویداد رصدی را شاهد خواهیم بود اما آسمان پرسخاوت و شگفت انگیز ما هیچ وقت نعمت دیدن زیبایی‌های بی‌‌شمار را از ما دریغ نمی‌کند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم بار سفر ببیندید و به دل کویر بزنید تا از این زیبایی‌ها بهره مند شوید.

اما اگر سرمای هوا مانع شما از سفر شد، می‌توانید خوشه ستاره‌ای پرنوری را حتی در آسمان شهر هم رصد کنید. خوشه پروین که به ثریا یا هفت خواهران هم معروف است، مجموعه‌ای از چند ستاره جوان و آبی رنگ است که در صورت فلکی ثور قرار دارد. برای پیدا کردن آن می‌توانید راستای کمربند جبار به سمت ستاره دبران ادامه دهید تا به ثریا برسید. برای مشاهده آن در ساعت‌های قبل از نیمه شب، بالای سرتان را نگاه کنید. لکه مه‌آلودی می‌بینید که با کمی دقت چند ستاره هم در آن می‌توان تشخیص داد. تیز بینی چشمانتان را با شمارش ستاره‌های خوشه پروین بیازمایید! در هوای آلوده شهرهای بزرگ معمولا فقط 4 تا 5 ستاره پروین را می‌توان دید. اگر در شبی صاف تا 6 ستاره در پروین توانستید ببینید، دید چشمانتان عادی است.

و اما رویدادهای رصدی این هفته، در 15 آذر ماه شاهد مقارنه دو سیاره عطارد و زحل درست بعد از غروب خورشید هستیم. فاصله ظاهری آنها به 1.3 درجه می‌رسد و اگر به سمت جنوب غربی نگاه کنید آن‌ها را می‌یابید.

در ساعت 1 نیمه شب 18 آذر مقارنه زیبا و بسیار نزدیک ماه و قلب الاسد را نظاره‌گر هستیم. قلب‌الاسد پرنور‌ترین ستاره صورت فلکی اسد یا شیر است که به دلیل جایگاه آن در این صورت فلکی آن را قلب‌الاسد نامیدند. قدر این ستاره 1.4 است. فاصله ظاهری ماه و این ستاره تنها 0.4 درجه است. امیدوارم که از رصد آن لذت ببرید.

به امید آسمانی تاریک و پر ستاره

گلبرگ بنی جمالی / منجم آماتور

تصویر سازی : محمدصادق فغان پور

بازنشر مطالبی که گروه تحریریه فضای مجازی ماهنامه نجوم دروبگاه، کانال تلگرام، اینستاگرام و ... تولید می‌کنند، در دیگر رسانه‌های مکتوب و مجازی، به شرط ذکر منبع و نام نویسنده یا مترجم بلامانع است.در غیر این صورت بدیهی است حق پیگیری قانونی، مطابق با قانون حمایت از مؤلفین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ماهنامه نجوم محفوظ خواهد بود.

• گروه خبری : اخبار سایت,داخلی