• 1396/06/23 - 21:39

یکی از آخرین نماهای دور کاسینی از زحل

کاسینی با ثبت این تصویر برای آخرین بار زحل و حلقه‌های اصلی این سیاره را از دور نظاره کرد

کاسینی با ثبت این تصویر یکی از آخرین نگاه‌هایش را از فاصله دور به زحل و حلقه‌های اصلی این سیاره انداخت. منظومه زحل به مدت 13 سال خانه کاسینی بوده است، اما ماموریت این کاوشگر در اطراف کاسینی رو به پایان است. کاسینی حدود نیمی از سال زحلی ( یک سال زحل تقریبا برابر با 30 سال زمینی است) در حال چرخش در مداری به‌دور این سیاره بوده و این اقامت طولانی، مشاهدات تغییرات طولانی‌مدت سیاره و قمرها، حلقه‌ها و مغناط کره آن را ممکن کرده است. ثبت این مشاهدات با ماموریت‌های کنارگذر کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نبود. هنگامی که این فضاپیما در سال1383/2004 وارد مدار زحل شد، نیمکره شمالی سیاره، که در این تصویر در بالای آن دیده می‌شود، در تاریکی بود و تازه انقلاب زمستانی را پشت سر گذاشته بود، در حالی‌ که اکنون، در پایان سفر کاسینی، کل قطب شمال غرق در آفتاب تابستانی است. تصاویری که کاسینی در ششم آبان 1395/ 28 اکتبر سال 2016 با استفاده از دوربین زاویه باز به همراه فیلترهای طیفی قرمز، سبز و آبی گرفته بود، با هم ترکیب شدند تا این نمای رنگی ایجاد شود. کاسینی این تصاویر را از فاصله‌ تقریبی 1/4 میلیون کیلومتری زحل و از 20 درجه بالاتر از صفحه حلقه‌های آن تهیه کرده بود.

محمدصادق فغان پور/ مجله نجوم

منبع: jpl.nasa.gov

بازنشر مطالبی که گروه تحریریه فضای مجازی ماهنامه نجوم دروبگاه، کانال تلگرام، اینستاگرام و ... تولید می‌کنند، در دیگر رسانه‌های مکتوب و مجازی، به شرط ذکر منبع و نام نویسنده یا مترجم بلامانع است.

در غیر این صورت بدیهی است حق پیگیری قانونی، مطابق با قانون حمایت از مؤلفین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ماهنامه نجوم محفوظ خواهد بود.