• 1396/09/13 - 15:20

کشف حیات در فضا، اما نه از نوع فرازمینی!

کیهان‌نوردان روسی باکتری‌‌هایی را کشف کردند که بر بدنه خارجی ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) زندگی می‌کنند. این موضوع بسیار عجیب است زیرا این باکتری‌ها در زمان پرتاب ایستگاه در سال 1377 /1998 بر بدنه آن وجود نداشتند.

این نمونه‌ها حین راه‌پیمایی فضایی که برنامه فضایی روسیه ترتیب داده بود، جمع آوری شدند و متعلق به جاهایی از ایستگاه فضایی بودند که پس‌ماندهای سوختی در زمان کار کردن موتور، دفع می‌شدند.

بعد از اینکه این نمونه‌ها به زمین برگردانده شدند، دانشمندان چیز عجیبی را کشف کردند.

کیهان‌نورد روسی آنتوان شکاپلروف (Anton Shkaplerov) در گزارش خبرگزاری روسیه یا «تاس» (TASS) گفت: «مشخص شد که این نمونه‌ها، وجود باکتری‌هایی را نشان می‌دهند که در زمان پرتاب  ایستگاه حضور نداشتند. بنابراین آن‌ها از فضای بیرون آمده‌اند و بر سطح خارجی ایستگاه قرار گرفته‌اند. این باکتری‌ها مورد بررسی قرار گرفته‌اند و  به نظر می‌آید که هیچ خطری ندارند.»

منشا این میکروارگانیسم‌ها هنوز کاملا تایید نشده است، اما بعید است که از نوع باکتری فرازمینی باشند. تاس همچنین ذکر می‌کند که این باکتری‌ها به احتمال قوی از طریق تبلت کارکنان و دیگر تجهیزات که به باکتری‌های زمینی آلوده بودند، به ایستگاه فضایی بین‌المللی آورده شده‌اند.

گرچه این یافته احتمالا ربطی به حیات برون زمینی ندارد، اما همچنان هیجان‌انگیز است. کیهان‌نوردان نشان دادند که باکتری‌های زمینی قادرند بر بدنه بیرونی ایستگاه فضایی زنده بمانند درحالی که چندین سال در خلأ فضا، در ارتفاع 435 کیلومتری زمین قرار داشتند.

همچنین باید به یاد داشت که در ایستگاه فضایی دما به شدت نوسان دارد. دما در ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌تواند از 121 درجه سانتی‌گراد در قسمت آفتابی تا کمتر از 157- درجه سانتی گراد در ناحیه تاریک تغییر کند.

منشا این باکتری هرچه باشد، مطمئنا سفر سختی را پشت سر گذاشته است!

آیدا رضایی/ مجله نجوم

منبع: iflscience.com

بازنشر مطالبی که گروه تحریریه فضای مجازی ماهنامه نجوم دروبگاه، کانال تلگرام، اینستاگرام و ... تولید می‌کنند، در دیگر رسانه‌های مکتوب و مجازی، به شرط ذکر منبع و نام نویسنده یا مترجم بلامانع است.در غیر این صورت بدیهی است حق پیگیری قانونی، مطابق با قانون حمایت از مؤلفین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ماهنامه نجوم محفوظ خواهد بود.