• 1397/06/02 - 00:42

وجود یخ آب در دو قطب ماه برای نخستین‌بار تأیید شد

پژوهشگران مقادیری یخ آب در سطح مناطق قطبی ماه یافته‌اند که ممکن است در مأموریت‌های بعدی انسان به قمر زمین قابل‌استفاده باشد.

این یخ‌ها در نواحی بسیار سرد و تاریک قطب شمال و جنوب ماه و با بررسی داده‌های ابزاری موسوم به ام۳ (M3 سرواژۀ Moon Mineralogy Mapper، به معنی نقشه‌بردار معدنی ماه) پیدا شده است. ابزار ام۳ ساخت ناساست و روی فضاپیمای هندی چاندارایان-۱ نصب شده است. این فضاپیما سال ۱۳۸۷/۲۰۰۸ در مدار ماه قرار گرفت.

در تصویری که ناسا منتشر کرده پراکندگی یخ‌ها در قطب شمال (سمت راست) و جنوب ماه با رنگ آبی نشان داده شده است. همچنین رنگ خاکستری نشان‌دهندۀ دماست و هرچه قسمتی تیره‌تر باشد سردتر است. به دلیل انحراف بسیار کم محور گردش ماه به دور خودش، مناطق قطبی آن بسیار سرد هستند. به‌ویژه، نواحی‌ای درون دهانه‌های برخوردی ماه در دو قطب آن وجود دارند که همیشه تاریک‌اند. دما در این نواحی سرد و تاریک هرگز از منفی ۱۵۰ درجۀ سانتی‌گراد تجاوز نمی‌کند. تصویر نشان می‌دهد که یخ موجود در قطب جنوب ماه در مقایسه با قطب شمال آن بیشتر است و در دهانه‌های برخوردی متمرکز شده است، اما یخ‌ها در قطب شمال کمتر و پراکنده‌ترند.

در بررسی‌های پیشین، شواهدی از یخ آب در قطب‌های ماه دیده‌ شده بود اما بر اساس آن‌ها نمی‌شد مطمئن بود که مادۀ مشاهده شده حتماً آب است. ممکن بود آن شواهد به دلیل خاک ماه باشد که در قسمت‌هایی بازتابش نامعمول از خود نشان می‌دهد. اکنون علاوه بر بررسی بازتاب نور، جذب پرتوهای فروسرخ  نیز بررسی شده است و با اطمینان می‌توان گفت مواد موجود در آن قسمت‌های ماه یخ آب هستند. اگر مقدار کافی یخ در چند میلی‌متر بالای سطح ماه وجود داشته باشد، می‌توان از آن برای ذخیرۀ آب در مأموریت‌های انسان به ماه استفاده کرد. به همین دلیل شناخت بیشتر این یخ‌ها از اهداف ناساست.

ترجمه: محمد عادل پور/ مجله نجوم