• 1397/04/12 - 00:55

واکنش ایلان ماسک به پژوهشی درباره امکان تنها بودن بشر در کیهان

با انتشار نتایج پژوهش جدیدی که احتمال تنها بودن بشر در کیهان را مطرح می‌کند، ایلان ماسک بار دیگر بر ضرورت ترک کردن زمین و گسترش حیات در عالم تاکید کرد.

آرزوی ایلان ماسک برای تبدیل شدن بشر به گونه چندسیاره‌ای بر هیچ‌کس پوشیده نیست. بعد از انتشار نتایج پژوهش جدیدی که نشان می‌دهد احتمال تنها بودن ما در کیهان هم وجود دارد، او بار دیگر بر این خواسته‌اش تاکید کرد.

اواسط خرداد مقاله‌ای در اینترنت منتشر شد که نشان می‌داد احتمالی بین 39 و 85 درصد وجود دارد که ما در عالم قابل مشاهده‌ تنها باشیم. پژوهشگران این نتیجه را با در نظر گرفتن عدم قطعیت‌های علمی مختلف در «معادله دریک» به دست آوردند که برای تخمین تعداد تمدن‌های هوشمند برون زمینی به کار می‌رود.

ایلان ماسک معتقد است که این پژوهش بیش از پیش نیاز ما را به ترک کردن زمین و گسترش حیات در هرجایی که بتوانیم، نشان می‌دهد. او می‌گوید: «به همین دلیل است که ما باید مشعل هوش و آگاهی را با تبدیل شدن به تمدنی با توانایی سفرهای فضایی و گسترش حیات به سیاره‌های دیگر روشن نگاه داریم. اینکه ما اکنون تنها تمدن زنده در عالم قابل مشاهده هستیم یا نه نامشخص است، اما هر میزان احتمالی که برای تنها بودن ما وجود داشته باشد، انگیزه‌ای برای گسترش حیات در فراسوی زمین است.»

ایلان ماسک البته قبلا این موضوع را مطرح کرده بود. شرکت او اسپیس ایکس (SpaceX) درحال ساخت موشک بزرگ جدیدی به نام موشک بزرگ فالکون (BFR) است تا گروه‌هایی از مهاجران را در مریخ مستقر کند. ماسک می‌خواهد یک میلیون مهاجر تا پایان قرن در این سیاره ساکن شوند.

طرح اسپیس ایکس برای ساخت شهرک‌ مسکونی در مریخ/ SpaceX

اگر ما به راستی در کیهان تنها باشیم، نیاز بیشتری به حفظ حیات زمین احساس می‌شود، چه روی این سیاره و چه در جایی دیگر. بسیاری از متخصصان از جمله استیون‌ هاوکینگ در این باره بحث کرده‌اند که بشر نیاز به ترک کردن زمین دارد. او در فستیوال استارموس (Starmus) در نروژ در سال 2017، اشاره کرد: « ظرفیت سیاره ما درحال تکمیل شدن است، و تنها جایی که می‌توانیم برویم، جهان‌های دیگر است. زمان آن رسیده تا به اکتشاف منظومه‌های خورشیدی دیگری بپردازیم. گسترش حیات در فضا ممکن است تنها چیزی باشد که ما را از دست خودمان نجات می‌دهد. من متقاعد شده‌‍‌ام که انسان نیاز به ترک کردن زمین دارد.»

البته خبرها آن‌چنان هم بد نیست. اندرس سندبرگ (Anders Sandberg)، نویسنده  اصلی مقاله احتمال حیات، به «نیو ساینتیست» گفت که دانشمندان هنوز تا حد زیادی خوشبین‌اند که خارج از زمین حیات وجود دارد. ما هنوز نمی‌توانیم به پارادوکس فرمی پاسخ دهیم، که می‌پرسد« اگر حیات فرازمینی فراوان است، چرا نمی‌توانیم اثری از آن را ببینیم؟»، اما احتمالات کاملا هم به ضرر ما به نظر نمی‌رسند.

او گفت: «اگر شما بخواهید ادعا کنید که حیات هوشمند قطعا وجود دارد، باید بگویید برخی از این پارامترها در محدوده باریکی قرار دارند، که ادعای بزرگی است. اما این ادعا که ما تنها هستیم نیز ادعای بزرگی است، چرا که باید بخش خوشبینانه این محدوده را حذف کنید.»

ظاهرا هیئت منصفه در حال تصمیم گیری در زمینه احتمال وجود حیات فرازمینی‌ است! اما ماسک در عقیده خود بسیار مطمئن به نظر می‌رسد. به منظور زنده ماندن یا پیشرفت کردن ما باید شروع به اکتشاف دنیاهای دیگر کنیم؛ پس بهتر است دست به کار شویم.

آیدا رضایی/ مجله نجوم