• 1397/06/01 - 22:55

هابل چشم‌انداز بی‌نظیر جدیدی از آغاز کیهان منتشر کرد

اخترشناسان با استفاده از ترکیب قدرت تلسکوپ فضایی هابل همراه با دیگر رصدخانه‌های زمینی و فضایی، تصویری فوق‌العاده تهیه کردند از آنچه از جهان سه میلیارد سال پس از مه بانگ دیده می‌شد. این عکس ۱۵هزار کهکشان را نشان می دهد که ۱۲هزارتا از آن‌ها در حال تشکیل ستاره به صورت فعال هستند.

اخترشناسان با استفاده از ترکیب قدرت تلسکوپ فضایی هابل همراه با دیگر رصدخانه‌های زمینی و فضایی تصویری فوق‌العاده تهیه کردند از آنچه از جهان سه میلیارد سال پس از مهبانگ دیده می‌شد. این عکس ۱۵هزار کهکشان را نشان می دهد که ۱۲هزارتا از آن‌ها در حال تشکیل ستاره به صورت فعال هستند. آن هنگام، یعنی حدود ۱۱ میلیارد سال قبل، جهان مکان جالب‌تری بوده است زیرا شکل‌گیری ستاره‌ها اوج گرفتند و نورهای جدیدی شروع به تابیدن کردند؛ کهکشان‌ها در آن زمان بیشترین فعالیت را داشتند.

این تصویر پر از اطلاعات و جزئیات جالب است و به ما دربارۀ تکامل کهکشان‌ها و تغییرات جزئی یا شدید آن‌ها می‌گوید. در واقع، دربارۀ پدیده‌های درونی کهکشان‌ها، مانند ابرنواخترها، و سیاهچاله‌های ابرپرجرم و پدیده‌های بیرونی، مثل برخوردهای کهکشانی یا عبور کهکشان‌ها از کنار یکدیگر، اطلاعات می‌دهد. این عکس بخشی از پژوهش میراث فرابنفش عمیق هابل (HDUV) است و داده‌های علمی موجود در آن در نشریات علمی گزارش شده است. هدف این پژوهش درک تکامل کهکشان‌ها در آن بازۀ خاص و همچنین پی بردن به زمانی است که کهکشان‌های مارپیچی ظاهر اولیه خود را از دست دادند و برآمدگی مرکزی و میله‌هایشان شکل گرفت. کهکشان‌های مارپیچی در ابتدا پر از توده‌‌های ماده دیده می‌شدند.

هابل فقط چشمی تیزبین ندارد، بلکه توانایی خود را برای دیدن جهان در نور فرابنفش (UV) نیز به رخ ما می‌کشد. ستاره‌های جوان در آن طول‌موج‌ها به طور خاصی می‌درخشند. جو سیارۀ زمین در متوقف کردن فوتون‌های فرابنفش بسیار خوب عمل می‌کند، بنابراین ما به رصدخانه‌های فضایی نیازمندیم تا مشاهداتی از جهان در نور فرابنفش فراهم کنیم. در حال حاضر، هابل در بیست و نهمین سال عملیاتش در مدار زمین است. ما نمی‌دانیم چه مدت به کارش ادامه خواهد داد، اما اعضای گروه معتقدند که فعالیتش به طور بالقوه می‌تواند تا سال ۱۴۱۹ /۲۰۴۰ ادامه پیدا کند. جانشین علمی آن، تلسکوپ فضایی جیمز وب، طبق برنامه‌ریزی فعلی، قرار است در مارس ۲۰۲۱/اسفند ۱۳۹۹ راه‌اندازی شود.

ترجمه: آیدا رضایی/ مجله نجوم