• 1396/06/24 - 22:41

نیو هورایزنز دوباره بیدار می‎شود

وقت آن رسیده است که سیستم‎های فضاپیمای نیو هورایزنز (New Horizons به معنای افق‌های نو) با پرواز عمیق‎تر آن به داخل کمربند کوئیپر، آزمایش شوند.

وقت آن رسیده است که سیستمهای فضاپیمای نیو هورایزنز (New Horizons به معنای افق‌های نو) با پرواز عمیقتر آن به داخل کمربند کوئیپر، آزمایش شوند.

جمعه ۲۴ شهریور، مأموریت بزرگ فضاپیمای کاسینی به پایان رسید؛ به‌عبارت‌دیگر این مرحلهای مهم در تاریخ این فضاپیما بود. اما مأموریت افقهای نو همچنان ادامه دارد. این فضاپیما به‌طور موقت برای فعالیتی کوتاه‌مدت بیدار شده درحالی‌که به فرای پلوتو، به سمت جرم 2014 MU69 در کمربند کوئیپر در حال حرکت است.

فضاپیمای نیو هورایزنز برای ادامۀ سفر طولانیاش نیاز به ذخیرۀ انرژی دارد، به همین دلیل از ۱۸ فروردین/۷ آوریل امسال به خواب زمستانی رفت. اکنون این فضاپیما به‌طور موقت بیدار شده است تا دانشمندان طی سه ماه آینده به بررسی درستی عملکرد دستگاه‌های آن، جمع‌آوری داده و همچنین تصحیح مسیر بپردازند. نیوهورایزنز دوباره از اول دی ۱۳۹۶/ ۲۲ دسامبر۲۰۱۷ به خواب زمستانی خواهد رفت و ۱۴ خرداد ۱۳۹۷/ ۴ ژوئن ۲۰۱۸ از خواب بیدار خواهد شد. پس از آن، سیستمهایش روشن خواهند ماند تا این فضاپیما در ۱۱ دی ۱۳۹۷ با سیارک MU69 ملاقات کند.

دلایل بسیاری برای به خواب زمستانی رفتن یک فضاپیما وجود دارد؛ از جمله اینکه هزینۀ عملیاتی مأموریت کاهش مییابد و میزان فرسودگی دستگاههای پردازنده و سیستمهای رایانه‌ای کمتر میشود. اما در طول مدت خواب زمستانی، رایانه پروازی فضاپیما به‌طور فعال بر سیستمهایی که خوابیدهاند نظارت دارد و هر هفته برای تیم زمینی گزارش ارسال میکند.

فضاپیمای افقهای نو در ۱۸ آذر ۱۳۹۶ /۹ دسامبر۲۰۱۷ تصحیح مداری دیگری نیز خواهد داشت تا برای مواجه شدن با جهانی جدید (یا جهانهای جدید) آماده شود. براساس بررسیهای اخیر، شاید MU69 دو جرم باشد که در فاصلۀ بسیار نزدیک به دور هم میچرخند. این فضاپیما اکنون در فاصلۀ ۵/۸ میلیارد کیلومتری زمین قرار دارد. افق‌های نو در کنارگذر 9 روزه خود در سال ۱۳۹۷ به فاصلۀ سه هزار و ۵۰۰ تا ده هزار کیلومتری MU69 خواهد رسید. جرم MU69 در فاصلۀ ۶/۵ میلیارد کیلومتری زمین و ۱/۵ میلیارد کیلومتری پلوتو، در حال گردش به دور خورشید است.

این پرواز شامل رویارویی با دورترین اجرام آسمانی خواهد بود که تاکنون انجام شده است و اطلاعات بسیاری دربارۀ کمربند کوئیپر به زمین مخابره خواهد کرد. همچنین، احتمال دارد تصویر ما از منظومۀ شمسی و شکلگیری آن را تا حدّ زیادی تغییر دهد. نیو هورایزنز فضاپیمای رباتیک ناساست که در ۱۹ فوریۀ ۲۰۰۶/ ۳۰ بهمن ۱۳۸۴ به‌سوی کمربند کوئیپر حرکت کرد. این کاوشگر بین سیاره‌ای نخستین فضاپیمایی است که به‌سوی پلوتو پرواز کرده و تا کنون توانسته به بررسی این سیارۀ کوتوله و پنج قمر شناخته‌شدۀ آن، به‌ویژه کارن، بپردازد. این کاوشگر در سفر طولانی خود،  پس از گذر از کنار پلوتو اکنون به کمربند کوئیپر نزدیک می‌شود تا دست‌کم با یکی از اجرام این کمربند نیز دیدار کند.

نیو هورایزنز دی ماه ۱۳۹۷ به سیارک MU69 خواهد رسید؛ این سیارک شاید متشکل از دو جرم نزدیک به هم باشد، ولی تا زمانی که این فضاپیما به آنجا نرسد دقیقاً نمی‌دانیم با چه چیزی مواجه هستیم.

امتیاز تصویر: ناسا

ریحانه رادی/ مجله نجوم

منبع: astronomy.com

بازنشر مطالبی که گروه تحریریه فضای مجازی ماهنامه نجوم دروبگاه، کانال تلگرام، اینستاگرام و ... تولید می‌کنند، در دیگر رسانه‌های مکتوب و مجازی، به شرط ذکر منبع و نام نویسنده یا مترجم بلامانع است.

در غیر این صورت بدیهی است حق پیگیری قانونی، مطابق با قانون حمایت از مؤلفین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ماهنامه نجوم محفوظ خواهد بود.