• 1397/01/17 - 23:13

نماهای جدید و بی‌نظیر هابل از اجرام فهرست مسیه

تلسکوپ فضایی هابل هر ساله تصاویر جدیدی از اجرام مسیه ثبت کرده و آلبوم خود را از فهرست مسیه بروزرسانی می کند. در حال حاضر ۱۲جرم جدید به لیست هابل اضافه شده است.

فهرست مسیه فهرستی از ۱۱۰جرم غیر ستاره‌ای است که شارل مسیه گردآوری و ثبت کرده است. مسیه در جست‌وجوی دنباله‌دارها بود و به همین سبب فهرستی از اجرام آسمانی تهیه کرد تا آن‌ها را با دنباله‌دار اشتباه نکند. او در فهرست سحابی‌ها و خوشه‌های ستاره‌ای خود ۴۵جرم را ذکر کرده بود که تا پایان عمر این تعداد را به ۱۰۳رساند. پژوهشگران با توجه به یادداشت‌های دیگر مسیه این تعداد را به ۱۱۰رسانده‌اند. فهرست مسیه از مشهورترین دسته‌بندی‌های جرم‌های آسمانی است و در مواردی نامی که مسیه بر برخی از آن‌ها گذاشته هنوز به کار می‌رود.

تلسکوپ فضایی هابل هر ساله تصاویر جدیدی از اجرام مسیه ثبت و آلبوم خود را از فهرست مسیه بروزرسانی می‌کند. در حال حاضر ۱۲جرم جدید به لیست هابل اضافه شده است.

محمدصادق فغان پور/ مجله نجوم