• 1397/07/14 - 21:38

منشأ احتمالی اوموآموا تعیین شد

اخترشناسان، در پژوهشی جدید، چهار ستاره را مبدأ احتمالی اوموآموا، نخستین جرم فراخورشیدی شناسایی شده، دانستند. به‌تازگی، پژوهشگران بر اساس داده‌های جمع‌آوری شده مسیر ورود اوموآموا را به منظومۀ شمسی مشخص کردند.

اخترشناسان، در پژوهشی جدید، چهار ستاره را مبدأ احتمالی اوموآموا، نخستین جرم فراخورشیدی شناسایی شده در منظومۀ شمسی، دانستند. به‌تازگی، پژوهشگران بر اساس داده‌های جمع‌آوری شده مسیر ورود اوموآموا را به منظومۀ شمسی مشخص کردند. در این پژوهش تغییرات در سرعت و مسیر اوموآموا در نزدیکی خورشید بررسی شده و به نظر می‌رسد این تغییرات به دلیل رفتاری شبیه به دنباله‌دارها در آن ایجاد شده است.

در پژوهش اخیر، محققان چهار ستاره‌ای را که ممکن است اوموآموا از آنجا آمده باشد شناسایی کردند. این ستاره‌ها شامل کوتولۀ سرخ اچ‌آی‌پی 3757 (HIP 3757)، ستارۀ شبه‌خورشید اچ‌پی 292249 (HD 292249) و دو ستارۀ دیگر است که هنوز اسامی مشخصی ندارند. ستاره‌شناسان معتقدند که اوموآموا باید از منظومه‌ای آمده باشد که حداقل یک سیارۀ عظیم گازی داشته و این سیاره از آن منظومه بیرون افتاده و در فضا به حرکت درآمده است. بااین‌حال، همۀ چهار ستارۀ نامزد، سیارۀ شناخته شده ندارند؛ اما هیچ بعید نیست در آینده سیاره‌هایی گازی در  حال گردش به دور آن‌ها شناسایی شود.

اموآموا نخستین جرم کشف شدۀ فراخورشیدی است که مسیر حرکتش از منظومۀ شمسی می‌گذرد. شناسایی اوموآموا (Oumuamua به معنی نخستین پیام‌آور رسیده از دور در هاوایی) بیشتر از اینکه پاسخ‌هایی به ستاره‌شناسان بدهد بیشتر برای آن‌ها سؤال ایجاد کرده است. پژوهشگران حجم بسیاری از داده‌های مأموریت گایا را برای مشخص کردن منشأ اوموآموا بررسی کردند. اهمیت اطلس تهیه شده بر اساس داده‌های گایا به دانشمندان اجازه می‌دهد تا منظومه‌های احتمالی مبدأ را شناسایی کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند با استفاده از این اطلس اثر ستاره‌های نزدیک و جاذبه‌شان را در منحرف کردن اوموآموا در طول سفرش محاسبه کنند. شایان ذکر است، هدایت مأموریت گایا بر عهدۀ آژانس فضایی اروپاست.

ترجمه: آیدا رضایی/ مجله نجوم