• 1396/07/16 - 20:11

ممکن است میکروب‌ها در سفر به مریخ مشکل‌ساز شوند

پژوهش انجام شده روی شش مرد که 520 روز را در محوطه شبیه‌سازی شده از مریخ در زمین گذرانده بودند، نشان داد ممکن است حیات میکروبی در ماموریت به مریخ کاهشی نامطلوب داشته باشد.

پژوهشگران، شرکت‌کنندگان پروژه «مریخ500» را مورد بررسی قرار دادند که شامل اقامت شش مرد در محفظه‌ای مشابه فضاپیما در مسکو از 13 خرداد 1389 تا 14 آبان 1390 بود.

پژوهشگران متوجه شدند که درطول این ماموریت، تنوع میکروبی به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش یافت؛ به این معنی که گونه‌های باکتریایی کمتری موجود بود. تنوع میکروبی برای سلامتی اهمیت دارد، بنابراین ممکن است ماموریت‌های طولانی‌مدت به مریخ سلامتی را به خطر بیندازد.

دکتر پترا شوندنر(Petra Schwendner) ازدانشگاه ادینبرگ می‌گوید: «علاوه بر اینکه احتمال به خطر افتادن سلامتی برای خدمه وجود دارد، بعضی از میکروارگانیسم‌ها ممکن است با رشد کردن و آسیب احتمالی به مواد سازنده فضاپیما، تاثیر منفی بر آن داشته باشند. برای اطمینان از ثبات سیستم‌ها، ممکن است اقداماتی لازم باشد تا از ایجاد میکروارگانیسم‌های سازگار و دارای مقاومت بالا و همچنین از دست رفتن تنوع میکروبی جلوگیری شود.»

درطول این پژوهش، 360 نمونه میکروبی از 20 مکان اقامتگاه در 18 زمان مختلف از ماموریت جمع‌آوری شد. کارکنان در مدت ماموریت هرگز محل را ترک نکردند و از رژیم و برنامه‌ای دقیق پیروی می‌کردند که شامل نظافت و انجام آزمایش‌‌ها بود.

علت کاهش تنوع میکروبی واضح نیست، اما ممکن است به نظافت‌های مکرر مربوط باشد. بعضی از نقاط اقامتگاه نیز مانند سطح خارجی توالت‌ها مملو از میکروب بود که نشان می‌داد لازم است این نقاط با مواد ضد میکروبی پوشانده شود.

رایج ترین میکروب‌های یافت شده، باسلیوس (Bacillus) و استافیلوکوکوس (Staphylococcus) بودند که چون این میکروب‌ها به انسان مرتبط هستند مشخص بود که عمدتا افراد داخل اقامتگاه آن‌ها را پخش کرده بودند.

استافیلوکوکوس به طور خاص، علت شایع عفونت پوست است و ممکن است برای فضانوردانی که میلیون‌ها کیلومتر از زمین فاصله دارند، مشکل ایجاد کند. این میکروب احتمالا از طریق پوسته پوسته شدن پوست فضانوردانی که در این ماموریت شرکت داشتند، به نقاط مختلف سکونتگاه منتقل شده بود.

هرچند به‌طور کلی، کاهش تنوع میکروبی، بزرگترین مشکل را ایجاد می‌کند. قبل از رفتن به مریخ، کشف هرچیزی که می‌تواند بر سلامت فضانوردان تاثیر بگذارد، حیاتی است.

آیدا رضایی/ مجله نجوم

منبع: iflscience

بازنشر مطالبی که گروه تحریریه فضای مجازی ماهنامه نجوم دروبگاه، کانال تلگرام، اینستاگرام و ... تولید می‌کنند، در دیگر رسانه‌های مکتوب و مجازی، به شرط ذکر منبع و نام نویسنده یا مترجم بلامانع است.

در غیر این صورت بدیهی است حق پیگیری قانونی، مطابق با قانون حمایت از مؤلفین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ماهنامه نجوم محفوظ خواهد بود.