• 1396/08/17 - 14:37

سیاره غول‌پیکر تازه کشف شده برای ستاره‌اش بیش از حد بزرگ است

به‌تازگی سیاره عظیم‌الجثه‌ای کشف شده است که وجودش تهدیدی برای دیدگاه فعلی درباره شکل‌گیری سیاره‌هاست. این جرم جدید برای ستاره‌اش بیش از حد بزرگ است.

این سیاره، که با اسم ان‌جی‌تی‌اس-1بی (NGTS-1b) شناخته شده است، کمی ‌از مشتری کم‌جرم‌تر است و به‌دور ستاره‌ای می‌گردد که نصف جرم و شعاع خورشید ما را دارد. نظریه‌های حاضر فرض کرده‌اند که ستاره‌ای به این کوچکی نمی‌توانسته مواد کافی برای تشکیل سیاره‌ای به این بزرگی جمع کرده باشد. این کشف به‌کمک تلسکوپ‌های پروژه نقشه‌برداری گذر نسل بعدی یا ان‌جی‌تی‌اس (NGTS سرواژه Next-Generation Transit Survey) ممکن شد و در ماهنامه انجمن سلطنتی نجوم گزارش شده است.

سرنویسنده دکتر دانیل بیلیس (Daniel Bayliss)، از دانشگاه وارویک در بیانیه‌ای گفت:«کشف ان‌جی‌تی‌اس-1بی برای ما غافلگیری بزرگی بود، تصور نمی‌شد که چنین سیاره پرجرمی اطراف چنین ستاره کوچکی وجود داشته باشد. این اولین سیاره فراخورشیدی است که با تجهیزات ان‌جی‌تی‌اس یافت شده است و ما از همین حالا دانش پیشین درباره چگونگی شکل‌گیری سیاره‌ها را به چالش کشیده‌ایم.»

سیاره ان‌جی‌تی‌اس-1بی حدود 0.8 مشتری جرم دارد و تقریبا هم‌اندازه با آن است. این سیاره در 2.6 روز به‌دور ستاره‌اش می‌گردد و به دلیل نزدیکی مدارش به ستاره، دمایی برابر 530 درجه سانتی‌گراد دارد. این ستاره کوتوله‌ای از رده طیفی ام است (M dwarf) که یکی از معمول‌ترین ستاره‌ها در کهکشان به شمار می‌رود. این نشان می‌دهد حتی اگر این سیاره استثنایی بر قاعده باشد، ممکن است سیاره‌های دیگری مانند آن وجود داشته باشند که هنوز کشف نشده‌اند.

بیلیس گفت:«اکنون چالش ما این است که بفهمیم این نوع از سیاره‌ها چقدر در کهکشان رایج‌اند و با تجهیزات ان‌جی‌تی‌اس جدید ما توانایی انجام این کار را داریم.»

تلسکوپ‌های ان‌جی‌تی‌اس بخشی از رصدخانه پارانال رصدخانه جنوبی اروپا در شمال شیلی هستند و این اولین سیاره فراخورشیدی است که در این پروژه کشف شده است. هدف ان‌جی‌تی‌اس جست‌وجو برای یافتن غول‌های گازی در اطراف ستاره‌های درخشان است، بنابراین این سیاره به دلایل بسیاری غیرمعمول بود.

دکتر پیتر ویتلی (Peter Wheatley) از دانشگاه وارویک اضافه کرد: «با وجود اندازه عظیم ان‌جی‌تی‌اس-1بی، پیدا کردنش مشکل بود، زیرا ستاره مادرش کوچک و ضعیف است. ستاره‌های کوچک درواقع رایج‌ترین ستاره‌ها در کیهان هستند، بنابراین احتمال دارد سیاره‌های عظیم بسیاری مانند این در آینده کشف شوند.»

این منظومه سیاره‌ای در فاصله 600 سال نوری از زمین قرار دارد و چند میلیون ستاره تا این فاصله وجود دارند. ان‌جی‌تی‌اس ممکن است سیاره‌های غول‌پیکر پنهان شده بیشتری را در جایی که انتظارش را نداریم پیدا کند.

آیدا رضایی/ مجله نجوم

منبع: iflscience.com

بازنشر مطالبی که گروه تحریریه فضای مجازی ماهنامه نجوم دروبگاه، کانال تلگرام، اینستاگرام و ... تولید می‌کنند، در دیگر رسانه‌های مکتوب و مجازی، به شرط ذکر منبع و نام نویسنده یا مترجم بلامانع است.در غیر این صورت بدیهی است حق پیگیری قانونی، مطابق با قانون حمایت از مؤلفین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ماهنامه نجوم محفوظ خواهد بود.