• 1397/02/01 - 23:39
تصویر برگزیده بیست و هشتمین سالگرد فعالیت هابل

دو منظره متفاوت هابل از یک پرورشگاه عظیم ستاره‌ای

ین تصاویر تلسکوپ فضایی هابل دو نمای متفاوت از قلب یک پرورشگاه ستاره‌ای بزرگ را که با نام سحابی مرداب شناخته می‌شود مقایسه می‌کند. این تصاویر که یکی از آن‌ها در نور مرئی است و دیگری در نور فروسرخ، برای گرامیداشت هجدهمین سالگرد فعالیت هابل در فضا انتخاب شده است.

این تصاویر تلسکوپ فضایی هابل دو نمای متفاوت از قلب یک پرورشگاه ستاره‌ای بزرگ را که با نام سحابی مرداب شناخته می‌شود مقایسه می‌کند. این تصاویر که یکی از آن‌ها در نور مرئی است و دیگری در نور فروسرخ، برای گرامیداشت بیست و هشتمین سالگرد فعالیت هابل در فضا انتخاب شده است.

تصویر رنگی نور مرئی، چشم انداز گاز و غبار را نشان می‌دهد. این چشم انداز را پرتوهای فرابنفش قدرتمند و باد ستاره‌ای طوفان-مانند رها شده از یک ستاره هیولای جوان ایجاد کرده است. این ستاره‌ که «هرشل 36» نام دارد و در مرکز عکس واقع شده است، حدود 200 هزار بار روشن‌تر از خورشید ما است. این ستاره سنگین، 32 برابر پرجرم‌تر از خورشید ما و دارای دمایی برابر 40 هزار کلوین است. هرشل 36 هنوز هم بسیار فعال است، زیرا طبق استانداردهای ستاره‌ای، ستاره‌ای جوان و فقط یک میلیون ساله است.

در میان ساختارهایی که هرشل 36 ایجاد کرده است دو گردبادهایی کیهانی به چشم می‌خورند؛ دو ساختار قیفی شکل بلند که طول هر کدام تقریبأ نیم سال نوری است و بر اثر اختلاف دما میان سطح داغ و بخش‌های سرد درون ابر ایجاد شده‌اند و در آینده نسل جدیدی از ستاره‌ها را به وجود خواهند آورد. تابش و بادهای شدید ستاره غبار را از آن دور می‌کنند. همان‌طور که ستاره پیله  مواد مربوط به دوران نوزادی خود را از دست می‌دهد، باعث سرکوب شکل‌گیری ستاره در اطراف خود می‌شود.

این تصویر تقریبأ 4 سال نوری گستردگی دارد. سحابی مرداب که M8 نیز نامیده می‌شود تقریبأ چهار هزار سال نوری از زمین فاصله دارد و در صورت فلکی قوس واقع است.

تصویر پر از ستاره، که با هابل در نور فروسرخ گرفته شده است، تصویری کاملا متفاوت از سحابی مرداب را در مقایسه با نمای نور مرئی‌اش نشان می‌دهد. مشاهدات فروسرخ کیهان اجازه می‌دهد که ستاره شناسان به ابرهای وسیع گاز و غبار نفوذ کنند تا رازهای پنهان آن‌ها را کشف کنند. واضح‌ترین تفاوت بین عکس‌های فروسرخ و مرئی هابل از این منطقه، فراوانی بیشتر ستاره‌هایی است که میدان دید تصویر فروسرخ را پر می‌کنند. بیشتر آن‌ها ستاره‌های پس زمینه و دورتر هستند که در پشت سحابی قرار دارند. با این حال، برخی از آن‌ها ستاره‌های جوانی در سحابی مرداب هستند.

محمدصادق فغان پور/ مجله نجوم