• 1397/04/25 - 22:11

دنباله‌داری سبزرنگ در آسمان شب درخشان شده است

دنباله‌داری در آسمان شب، با نزدیک‌تر شدن به خورشید به طرز فوق العاده‌ای روشن شده است و حتی ممکن است با چشم غیر مسلح قابل رویت شود.

دنباله‌داری در آسمان شب، با نزدیک‌تر شدن به خورشید به طرز فوق العاده‌ای روشن شده است و حتی ممکن است با چشم غیرمسلح قابل رویت شود.

این دنباله‌دار که پن استارز (C/2017 S3) نام دارد، حدود 11 تیر/ دوم ژوئیه با گیسویی به رنگ سبز روشن-ابری از غبار و گاز در اطراف دنباله‌دار- دیده شده بود. فقط دو روز قبل، این دنباله‌دار 16 بار کم‌نورتر بوده است که نشان می‌دهد خورشید در حال گرم کردن آن است.

نشریه «اسکای اند تلسکوپ» (Sky and Telescope) نوشت: «در دنباله‌دار پن استارز (C/2017 S3) با قدر 12/5، در تاریخ 9 تیر/ 13 ژوئن فورانی رخ داد و آن را به قدری در حدود 9 رساند. این نشریه افزود که درخشش و اندازه دنباله‌دار به افزایش خود ادامه داد که «نشانه‌ای قطعی از فوران گاز» است.

این دنباله در تاریخ 25 امرداد/ 16 اوت به نزدیک‌ترین نقطه خود به خورشید در داخل مدار عطارد خواهد رسید، از این رو این احتمال وجود دارد که بتواند در آسمان شب روشن‌تر هم بشود. انتظار می‌رود بهترین چشم‌انداز در حوالی 14 امرداد/ 4 و 5 اوت قابل مشاهده باشد، پس از آن نزدیکی دنباله‌دار به خورشید و نور روز، مشاهده آن را دشوار می‌کند.

ستاره‌شناسی به نام میشیل ژیگر (Michael Jäger) از اتریش در وبگاه اسپیس ودر ( spaceweather.com) گزارش می‌کند که گیسوی دنباله‌دار پن‌استارز در ساعت‌های پایانی 11 تیر/ دوم ژوئیه، 16 برابر درخشان شده است و افزایش ناگهانی در قدر از 12+ به 9+ داشته است.

پن استارز (C/2017 S3) اولین بار در سال گذشته کشف شد، که علت وجود 2017 در نامش همین است. اکنون به‌نظر می‌رسد دمی در پشت هسته آن وجود داشته باشد که از نیمکره شمالی می‌توان آن را با تلسکوپ شناسایی کرد.

این دنباله‌دار در یک مدار بسیار کشیده در اطراف خورشید قرار دارد و به باور برخی، ممکن است این اولین باری باشد که وارد منظومه شمسی داخلی شده است. احتمالا این دنباله‌دار در ابر اورت شکل گرفته است: ابر گسترده‌ای از دنباله‌دارها که منظومه خورشیدی ما را احاطه کرده است.

هیچ‌کس مطمئن نیست که هنگام نزدیک شدن این دنباله‌دار به خورشید چه اتفاقی می‌افتد. ممکن است به قدر 4 برسد؛ در این حالت به قدری درخشان خواهد بود که با چشم غیر مسلح در آسمان تاریک قابل رویت است. اما اگر فوران تکرار شود، ممکن است شرایط رصدی آن بهتر هم بشود.

اگر این دنباله‌دار سالم باقی بماند، مسیر خود را به خارج از منظومه شمسی ادامه خواهد داد. هیچ‌کس نمی‌داند آیا می‌توانیم دوباره آن را ببینیم یا نه و یا اگر بتوانیم ببینیم، چه زمانی خواهد بود.

آیدا رضایی/ مجله نجوم