• 1397/03/13 - 18:06

تهیه مجموعه تصاویر فرابنفش از کهکشان‌های ستاره‌ساز نزدیک

گروهی بین‌المللی از اخترشناسان با استفاده از وضوح بی‌نظیر و توانایی رصدی تلسکوپ فضایی هابل در نور فرابنفش، جامع‌ترین تصویربرداری پرتو فرابنفش با وضوح بالا را از کهکشان‌های ستاره ساز در همسایگی کیهانی ما انجام داده‌اند. مجموعه تهیه شده شامل حدود هشت هزار خوشه و ۳۹ میلیون ستاره آبی داغ است.

نور فرابنفش، ردیاب مناسبی برای تشخیص جوان‌ترین و داغ‌ترین ستاره‎‌ها است؛ این ستاره‌ها به شدت درخشان و دارای عمر کوتاه هستند. ستاره‌شناسان در حال حاضر پروژه تصویربرداری‌ای را به نام بررسی میراث فرابنفش فراکهکشانی یا لگس (LEGUS) به پایان رسانده‌اند، که جزئیات حدود 50 کهکشان نزدیک تا فاصله 60 میلیون سال نوری از زمین را در دو نور مرئی و فرابنفش ثبت کرده است.

گروه لگس، اهداف خود را به دقت از میان 500 نامزد کهکشانی گرد آمده در بررسی‌های زمینی برگزید. آن‌ها کهکشان‌ها را بر اساس جرم، سرعت شکل گیری ستاره‌ها و فراوانی عناصر سنگین‌تر از هیدروژن و هلیوم انتخاب کردند. به دلیل نزدیکی کهکشان‌های انتخاب شده، هابل توانسته است اجزاء اصلی آن‌ها یعنی ستاره‌ها و خوشه‌های ستاره‌ای را تفکیک کند. با داده‌های لگس، این گروه فهرستی از حدود هشت هزار خوشه جوان و همچنین فهرستی ستاره‌ای شامل حدود 39 میلیون ستاره با جرم حداقل پنج برابر خورشید تهیه کرد.

داده‌های جمع آوری شده با دوربین WFC3 و ACS هابل، اطلاعات دقیقی را در مورد خوشه‌های ستاره‌ای و ستاره‌های جوان و پرجرم فراهم می‌کند. به این ترتیب، این مجموعه منبعی جامع برای درک پیچیدگی‌ شکل گیری ستاره‌ها و تکامل کهکشان‌ها فراهم می‌کند. یکی از پرسش‌های اصلی و مهم که این بررسی ممکن است اخترشناسان را در رسیدن به پاسخ آن یاری دهد، ارتباط بین شکل گیری ستاره‌ها و ساختارهایی مانند بازوهای مارپیچی کهکشان است. توزیع در قالب این ساختارها به خصوص در جوان‌ترین جمعیت‌های ستاره‌ای قابل مشاهده است.

این گروه قصد دارد سازوکارهای فیزیکی را شناسایی کند که عامل توزیع مشاهده شده جمعیت‌های ستاره‌ای در کهکشان‌ها هستند. فهمیدن ارتباط نهایی بین گازها و تشکیل ستاره کلید درک کامل نحوه تحول کهکشان است. ستاره‌شناسان برای اینکه این ارتباط را بررسی کنند به مشاهده تاثیرات محیط بر خوشه‌های ستاره‌ای و ارتباط بین بقای آن‌ها و محیط اطرافشان می‌پردازند.

محمدصادق فغان پور/ مجله نجوم