• 1397/06/23 - 20:18

تلسکوپ کپلر دوباره بیدار شد

ناسا اظهار داشت، تلسکوپ کپلر پس از قرار گرفتن در حالت خواب دوباره بیدار شده است. درحالی‌که از عمر مأموریت این تلسکوپ زمان کمی مانده است. ناسا در آخرین به‌روزرسانی اطلاعات خود اعلام کرده است که تلسکوپ کپلر، برای نوزدهمین بار، فعالیت رصدی جدیدی را در ۲۹ اوت/ ۷ شهریور برای شناسایی سیارات فراخورشیدی آغاز کرده است. پیش از این، قرار گرفتن این تلسکوپ در حالت خواب به علت کمبود سوخت بود.

طبق اطلاع‌رسانی ناسا، پس از غیرفعال شدن حالت خواب، به دلیل رفتار نامعمول دیده شده در یکی از رانشگرها پیکربندی این فضاپیما اصلاح شد. بر اساس نشانه‌های اولیه، عملکرد این تلسکوپ ممکن است تا حدودی تضعیف شده باشد و هنوز مشخص نیست که چه میزان سوخت باقی مانده است. تلسکوپ کپلر در تاریخ ۲۴ اوت/ ۲ شهریور امسال، پس از اطلاع‌رسانی قبلی مبنی بر تمام شدن سوختش، در حالت خواب قرار گرفت. با اینکه درجۀ سوخت به خودی خود در دسترس نیست، دانشمندان می‌توانند فشار مخزن سوخت را برای مشاهدۀ نحوۀ کارکردش پایش کنند. کپلر برای رصد ستاره‌ها و یافتن سیاره‌ها نیاز به سوخت دارد. این تلسکوپ این کار را با تماشای کاهش نور با گذر سیاره از مقابل ستاره‌ها انجام می‌دهد که روش گذر نامیده می‌شود و روشی بسیار موفقیت‌آمیز است؛ اما به نظر می‌رسد سوخت کپلر تا پایان سال ۱۳۹۸/۲۰۱۹ تمام خواهد شد.

تا کنون کپلر بیش از دوهزار و ۵۰۰ سیارۀ تأیید شده و دوهزار و ۷۰۰ سیارۀ در انتظار تأیید یافته است. اکنون، این تلسکوپ در مأموریت دومش به نام کی۲ (K2) قرار دارد. این در حالی است که یکی از چرخ‌های واکنشی‌اش برای رصد ستاره‌ها در سال ۱۳۹۲/۲۰۱۳ از کار افتاد. زمانی که این مأموریت به پایان برسد لحظه‌ای فوق‌العاده غم‌انگیز برای دانشمندان فرامنظومه‌ای خواهد بود. کپلر دانسته‌های ما دربارۀ سیارات در فراسوی منظومۀ شمسی‌ را باز تعریف کرده و چشم‌اندازمان را از جایگاهی که در این کهکشان داریم برای همیشه تغییر داده است.

مترجم: آیدا رضایی/ مجله نجوم