• 1397/05/12 - 21:15

تلسکوپ جدید ناسا جست‌وجوی دنیا‌های جدید را شروع می‌کند!

جدیدترین تلسکوپ شکارچی سیارۀ ناسا رسماً در حال کار است. اعضای گروه پژوهشی اعلام کردند که ماهوارۀ بررسی سیاره‌های فراخورشیدی در حال گذر تس چهارشنبه ۲۵ جولای/۳ مرداد شروع به جمع‌آوری داده‌های علمی کرده است.

جدیدترین تلسکوپ شکارچی سیارۀ ناسا به طور رسمی در حال کار است. اعضای گروه پژوهشی اعلام کردند که ماهوارۀ بررسی سیاره‌های فراخورشیدی در حال گذر تس چهارشنبه ۲۵ جولای/۳ مرداد شروع به جمع‌آوری داده‌های علمی کرده است. این ماهواره به منظور شکار دنیا‌های جدید در اطراف ستاره‌های نه چندان دور از خورشید طراحی شده است. طبق گفتۀ گروه پژوهشی، تس داده‌های اولیه را در ماه آگوست/مرداد به زمین ارسال می‌کند. مشاهدات جدید هر ۱۳/۵ روز بعد از دریافت قبلی به زمین خواهد رسید.

تس ۱۸ آوریل/۲۹ فروردین به مداری دور زمین پرتاب شد و پس از آن برای اطمینان از آماده بودن دستگاه، مدتی روی آن آزمایش‌هایی انجام شد. این ماهواره نخستین عکس خود (تصویری آزمایشی) را در می/اردیبهشت به هدایت‌کنندگانش ارسال کرد. این تصویر دویست‌هزار ستاره را نشان می‌دهد که بیشتر آن‌ها حداقل با یک سیاره همراه است. تس از روش تلسکوپ کپلر پیروی می‌کند که طبق گزارش ناسا، دوهزار و ۶۵۰ سیارۀ فراخورشیدی را شناسایی کرده است. ماهوارۀ تس، همانند کپلر، به دنبال کاهش‌های کوچک در روشنایی ستاره‌هاست که ناشی از گذر سیاره از بین ستارۀ خودش و تلسکوپ واقع در مدار است. اما تس، برخلاف کپلر که محدود به بررسی بخش کوچکی از آسمان در طول مأموریت اولیۀ خود بود، تقریباً همۀ آسمان را در طول دو سال برنامه‌ریزی شده برای مشاهداتش بررسی خواهد کرد. در طی این بررسی‌ها، تس روی دویست‌هزار ستارۀ پرنور در آسمان تمرکز خواهد کرد.

گروه طراحی تس برآورد کرده‌اند که این ابزار قاعدتاً باید حدود ۱۶۰۰ سیارۀ فراخورشیدی جدید را کشف کند که شامل سیاره‌هایی با ابعاد زمین نیز می‌شوند. برخی از سیاره‌هایی که این ماهواره کشف کرده است شاید اهدافی برای بررسی‌های تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا باشد که قادر است جو این سیاره‌ها و ویژگی‌های آن‌ها را با جزئیاتی بیشتر از تس بررسی کند.

ترجمه: نیلوفر پورجعفری/ مجله نجوم