• 1396/06/18 - 20:24

تصویر قطب شمال زحل از دید کاسینی در ابتدای عملیات پایان بزرگ

فضاپیمای کاسینی این منظره از قطب شمال زحل را در تاریخ 6 اردیبهشت 1396/ 26 آوریل 2017 ثبت کرد، یعنی روزی که با نزدیک شدن به زحل اولین شیرجه خود را از بین حلقه‌ها و سیاره زد و به این ترتیب عملیات ماموریت پایان بزرگ را آغاز کرد

ابرهای متلاطمی که در تصویر مشاهده می‌شوند، برفراز نیمکره شمالی زحل واقع هستند. فضاپیمای کاسینی  این منظره از قطب شمال زحل را در تاریخ 6 اردیبهشت 1396/ 26 آوریل 2017 ثبت کرد، یعنی روزی که با نزدیک شدن به زحل اولین شیرجه خود را از بین حلقه‌ها و سیاره زد و به این ترتیب عملیات ماموریت پایان بزرگ را آغاز کرد. اگرچه قطب شمال زحل در حال حاضر همچنان غرق در نور خورشید است، انقلاب تابستانی نیمکره شمالی در زحل در تاریخ 3 خرداد 1396/ 24 مه 2017 رخ داده و منطقه قطب شمال سیاره در آن زمان حداکثر تابش خورشید را دریافت کرده است. در حال حاضر خورشید فرود آهسته خود را در آسمان نیمکره شمالی زحل آغاز کرده است، که در نهایت قطب شمال را چندین سال زمینی در تاریکی فرو می‌برد. ماموریت طولانی کاسینی در زحل، سبب شد فضاپیما بتواند طلوع خورشید را در قطب شمال ببیند که برای اولین بار این منطقه را با جزئیات فراوان نمایان ساخت. این چشم‌انداز از زاویه حدود 44 درجه بالاتر ازصفحه حلقه‌ها به گونه‌ای گرفته شده که خط دید به سمت بخش روشن شده حلقه‌ها از نور خورشید است.  تصویر با استفاده از دوربین زاویه باز کاسینی با فیلتری طیفی ثبت شده که عمدتا بخش «فروسرخ نزدیک» طیف را، که طول موج مرکزی آن 752 نانومتر است، عبور می‌دهد.

محمدصادق فغان‌پور/ مجله نجوم

منبع: jpl.nasa.gov

بازنشر مطالبی که گروه تحریریه فضای مجازی ماهنامه نجوم دروبگاه، کانال تلگرام، اینستاگرام و ... تولید می‌کنند، در دیگر رسانه‌های مکتوب و مجازی، به شرط ذکر منبع و نام نویسنده یا مترجم بلامانع است.

در غیر این صورت بدیهی است حق پیگیری قانونی، مطابق با قانون حمایت از مؤلفین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ماهنامه نجوم محفوظ خواهد بود.