• 1396/06/25 - 20:20

تصویر جدید هابل از کهکشانی مارپیچی و زایشگاه ستاره‌ای عظیم آن

تصویر جدید تلسکوپ فضایی هابل، کهکشان کهکشان مارپیچی میله‌ای NGC 5398 را در فاصله حدود 55 میلیون سال نوری از ما نشان می‌دهد

این تصویر تلسکوپ فضایی هابل، کهکشان مارپیچی میله‌ای NGC 5398 را در فاصله حدود 55 میلیون سال نوری از ما نشان می‌دهد. این کهکشان که در صورت فلکی قنطورس واقع است، به دلیل داشتن منطقهHII  بسیار وسیعی مشهور است.ابر بزرگی که متشکل از هیدروژن یونیزه شده باشد، منطقهHII  نامیده می‌شود (H که نماد شیمیایی هیدروژن است و II نشان می‌دهد که اتم‌ها یک الکترون خود را از دست داده و یونیزه شده‌اند). ابرNGC 5398  کهTol 89  نامیده می‌شود، در سمت چپ، پایین انتهای میله مرکزی کهکشان واقع شده است؛ ساختاری که از میان هسته کهکشان عبور می‌کند و مواد را به سمت داخل هدایت می‌کند تا شکل‌گیری ستاره‌های جدید در آن ادامه یابد.

ابرTol 86  تنها ناحیه پرجرم و وسیع تشکیل ستاره‌ در کل کهکشان است و از این رو کاملا مشخص و واضح است؛ گستردگی‌ آن تقریبا 5 هزار در 4 هزار سال نوری است و شامل حداقل هفت خوشه ستاره‌ای جوان و عظیم است. به نظر می‌رسد دو توده درخشان مشخص در Tol 89، که اخترشناسان صرفا نام A وB  را برایشان انتخاب کرده‌اند، دو رویداد ستاره‌سازی شدید را به ترتیب حدود 4 میلیون و کمتر از 3 میلیون سال پیش تجربه کرده‌ باشند. تصور می‌شود کهTol 89-A  NHVHD تعدادی ستاره بسیار درخشان و پرجرم از نوع ستاره های ولف-رایه است که دمای بالا و بادهای شدید ستاره‌ای دارند.

محمدصادق فغان‌پور/ مجله نجوم

منبع: spacetelescope.org

بازنشر مطالبی که گروه تحریریه فضای مجازی ماهنامه نجوم دروبگاه، کانال تلگرام، اینستاگرام و ... تولید می‌کنند، در دیگر رسانه‌های مکتوب و مجازی، به شرط ذکر منبع و نام نویسنده یا مترجم بلامانع است.

در غیر این صورت بدیهی است حق پیگیری قانونی، مطابق با قانون حمایت از مؤلفین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ماهنامه نجوم محفوظ خواهد بود.