• 1396/08/13 - 21:36

تصویر جدید تلسکوپ هابل از شلوغ‌ترین خوشه فهرست آبل

خوشه‌ای که در تصویر جدید تلسکوپ فضایی هابل دیده می‌شود، آبل 665 (Abell 665) نام دارد که حاوی حداقل 300 کهکشان است

عالم برخی اجرام واقعا عظیم را در خود جای داده است. اگر چه دانشمندان هنوز مطمئن نیستند که چه‌طور چنین اجرام غول‌پیکری به‌وجود آمدند، طبق نظریه پیشرو فعلی که «خوشه‌بندی سلسله مراتبی» نام دارد، توده‌های کوچکی از ماده برخورد کرده و ادغام شدند تا به مرور بزرگ و بزرگتر شوند. تاریخ 14 میلیارد ساله کیهان، شکل‌گیری برخی از ساختارهای کیهانی عظیم را به خود دیده است، از جمله گروه‌های کهکشانی، خوشه‌ها و ابرخوشه‌ها  - بزرگترین سازه‌های شناخته شده در کیهان!

خوشه‌ای که در تصویر جدید تلسکوپ فضایی هابل دیده می‌شود، آبل 665 (Abell 665) نام دارد. نام این خوشه از شخصی به نام جورج او. آبل گرفته شده است که در سال 1958/1337 آن را در فهرست مشهور خوشه‌های کهکشانی خود قرار داد. خوشه کهکشانی آبل 665 در دب اکبر، صورت فلکی شناخته شمالی، واقع شده است. این تصویر بی‌نظیر، از ترکیب نور مرئی و فروسرخ  با استفاده از دو دوربین «ای‌سی‌اس» (ACS) و «دوربین زاویه باز3»WFC3) ) هابل تهیه شده است.

خوشه کهکشانی آبل 665 تنها خوشه کهکشانی در کل فهرست آبل است که از نظر تعداد کهکشان‌ها در رده پنج قرار دارد و این نشان می‌دهد که خوشه حاوی حداقل 300 کهکشان است. به دلیل این فراوانی کهکشان‌ها در آبل 665، این خوشه به طور گسترده در همه طول موج‌ها بررسی و از آن برای محاسبه مقدار به روز شده‌ای برای ثابت هابل (معیاری از سرعت انبساط کیهان) استفاده شده است.

محمدصادق فغان‌پور/ مجله نجوم

منبع: spacetelescope.org

بازنشر مطالبی که گروه تحریریه فضای مجازی ماهنامه نجوم دروبگاه، کانال تلگرام، اینستاگرام و ... تولید می‌کنند، در دیگر رسانه‌های مکتوب و مجازی، به شرط ذکر منبع و نام نویسنده یا مترجم بلامانع است.در غیر این صورت بدیهی است حق پیگیری قانونی، مطابق با قانون حمایت از مؤلفین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ماهنامه نجوم محفوظ خواهد بود.