• 1397/06/26 - 22:30
ناسا منتشر کرد:

آخرین تصاویر ثبت شده از تیتان پیش از پایان مأموریت کاسینی

ناسا مجموعۀ تصاویری از تیتان، قمر سیارۀ زحل، منتشر کرده است که آن‌ها را فضاپیمای کاسینی پیش از آنکه به کام مرگ فرستاده شود ثبت کرد.

اخیراً ناسا مجموعۀ تصاویری از تیتان، قمر سیارۀ زحل، منتشر کرده که آن‌ها را فضاپیمای کاسینی، پیش از آنکه به کام مرگ فرستاده شود، ثبت کرده است. این تصاویر در تاریخ ۱۱ سپتامبر۲۰۱۷/ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶، فقط چهار روز پیش از نابودی هدفمند کاسینی در جو زحل، گرفته شده‌اند. در این عکس‌ها تعدادی از دریاچه‌ها و دریاهای نزدیک به قطب شمال تیتان مشخص است. کاسینی این عکس‌ها را از فاصلۀ حدود ۱۴۰هزار کیلومتری تیتان تهیه کرده است؛ درست زمانی که برای شیرجه به درون جو زحل حرکت می‌کرد.

در تصاویر ثبت شدۀ کاسینی می‌توانیم کراکن میر ( Kraken Mare) بزرگ‌ترین محدودۀ مایع بر سطح تیتان را به مساحت ۴۰۰هزار کیلومتر مربع ببینیم. البته در تیتان آب وجود ندارد، اما به جای آن هیدروکربن‌های مایع با مواد اولیه‌ای شبیه به آنچه در سوخت موشک یافت می‌شود وجود دارد. در جایی دیگر می‌توانیم لایجیا میر ( Ligeia Mare) را با مساحتی به اندازۀ ۱۲۶هزار کیلومتر مربع ببینیم که دومین محدودۀ وسیع مایع در تیتان است. تصور می‌شود مایع موجود در این محدوده ممکن است از طریقی به کراکن میر متصل باشد. همچنین می‌توان تعدادی ابر در این عکس دید که برای دانشمندان بسیار هیجان‌انگیز است. این ابرها پیش‌تر بسیار سخت قابل شناسایی بودند، اما برای پژوهش بسیار شگفت‌انگیزند زیرا اطلاعات بیشتری دربارۀ آب و هوای تیتان به دانشمندان می‌دهند. تیتان قبلاً بر قطب جنوب خود ابر داشته است، اما دانشمندان پیش‌بینی کرده بودند که این ابرها در گذشته با تغییر فصل از بهار به تابستان در شمال نیز ظاهر شده‌اند. پژوهشگران می‌گویند، با مدل‌های جوی وجود ابرهای تابستانی را سال‌ها پیش بر فراز شمال تیتان پیش‌بینی کرده بودند. بنابراین این حقیقت که آن‌ها هنوز پیش از پایان مأموریت ظاهر نشده‌اند به دانشمندان اطلاعات جالبی دربارۀ چرخۀ متان و آب و هوای تیتان می‌دهد.

امتیاز تصویر: NASA/JPL-Caltech/SSI

به جز زمین، تیتان تنها مکانی است که بر سطحش مایع یافت می‌شود. اکنون با پایان مأموریت کاسینی، بسیاری از سؤال‌ها دربارۀ تیتان بی‌پاسخ مانده است. برای مثال، دانشمندان دقیقاً مطمئن نیستند که چگونه این دریاچه‌ها شکل گرفته‌اند و هنوز چیزهای بسیاری دربارۀ اقلیم آن نمی‌دانند. گاهی ممکن است تیتان به طرز عجیبی شبیه زمین به نظر برسد. چرخۀ متان، مانند باران‌ها و ابرها، مشابه با چرخۀ آب در زمین است. متأسفانه، تا زمانی که فضاپیمای دیگری به سمت این قمر نرود ما چشم‌انداز جدیدی از آن نخواهیم داشت. کاسینی کار فوق‌العاده‌ای انجام داد و اطلاعات بسیاری دربارۀ این قمر در اختیار دانشمندان گذاشت.

ترجمه: آیدا رضایی/ مجله نجوم