• 1398/01/30 - 23:15

یکی از نظریه‌های هاوکینگ درباره ماده تاریک نامحتمل است

ستاره شناسان به تازگی داده‌هایی جمع‌آوری کرده‌اند که نشان می‌دهد ماده تاریک از سیاه‌چاله‌های کوچک نخستین ساخته نشده است.

ستاره شناسان به تازگی داده‌هایی جمع‌آوری کرده‌اند که نشان می‌دهد ماده تاریک از سیاه‌چاله‌های کوچک نخستین  ساخته نشده است.

ماده تاریک دهه‌ها پس از آنکه ورا روبین ( Vera Rubin) و کنت فورد (Kent Ford) برای نخستین بار وجود آن را مطرح کردند همچنان یک راز باقی مانده است. به نظر می‌رسد این گونه ناشناخته از ماده اثرهای گرانشی دارد اما برهمکنش الکترومغناطیسی ندارد. چون سیاهچاله‌ها هم اثر گرانشی دارند اما نوری نمی‌تواند از آن‌ها خارج شود، برخی فیزیکدانان احتمال می‌دهند که شاید سیاهچاله‌های فرضی بسیار کوچک و کم جرم نخستین که در هنگام مهبانگ تشکیل‌ شده‌اند توضیح جذابی برای ماده تاریک باشند. استیون هاوکینگ (Stephen Hawking) فیزیکدان و کیهان‌شناس فقید و مشهور بریتانیایی یکی از این افراد بود. اما اکنون با رصدها مشخص شده است که این تفسیر از ماده تاریک با مشاهدات سازگار نیست.

سیاهچاله‌ها اجرام بسیار متراکمی هستند؛ به قدری متراکم که می‌توانند نور اجرامی را که در مقابلشان قرار دارند خم کنند. اگر تعداد زیادی از سیاهچاله‌های کم جرم نخستین بلافاصله پس از مهبانگ شکل گرفته باشند و اکنون ماده‌ تاریک را تشکیل دهند، ممکن است بتوانیم تغییرات کوچکی در نور کهکشان‌هایی که از مقابل این سیاهچاله‌های نخستین عبور می‌کنند تشخیص دهیم. این پدیده ریزهمگرایی گرانشی نامیده می‌شود.

گروهی از پژوهشگران از تلسکوپ بزرگ سوبارو (Subaru) برای رصد کهکشان آندرومدا (Andromeda) استفاده کردند. این گروه سعی کردند پدیده ریزهمگرایی گرانشی را در رصد کهکشان آندرومدا به دقت ثبت کنند. آنان از دوربین دیجیتال هایپر سوپریم-کم (Hyper Suprime-Cam) روی تلسکوپ استفاده کردند، که می‌تواند از کل آندرومدا در یک برداشت عکس بگیرد. آن‌ها بیش از 190 عکس از کهکشان آندرومدا تهیه کردند.

پژوهشگران تخمین زده‌اند که اگر ماده تاریک از سیاه‌چاله‌هایی با شعاع یک‌دهم میلی‌متر (سبک‌تر از ماه) ساخته شده باشد باید یک هزار پدیده ریزهمگرایی گرانشی رصد می‌شد؛ اما فقط یک پدیده مشاهده شده است.

این پژوهشگران در مقاله‌ای که منتشر کرده‌اند می‌گویند بر اساس یافته‌های رصدی‌شان،سیاهچاله‌های نخستین فقط می‌توانند علت یک‌دهم درصد از ماده تاریک کیهان باشند. پژوهش دیگری نیز در سال گذشته نشان داده بود که سیاهچاله‌ها حداکثر می‌توانند مسئول کمتر از 40 درصد ماده تاریک باشند. با این مشاهدات  ماهیت حقیقی ماده تاریک همچنان یک راز برجای می‌ماند.

مترجم: آیدا رضایی/ مجله نجوم