• 1397/12/05 - 20:06
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
تلسکوپ فضایی هابل به صورت تصادفی یافت:

کشف کهکشانی جدید در همسایگی‌مان

تلسکوپ فضایی هابل به صورت تصادفی کهکشان جدیدی در همسایگی کهکشان ما یافت که بازمانده‌ای از اوایل شکل‌گیری کیهان است.


تلسکوپ فضایی هابل به صورت تصادفی کهکشان جدیدی در همسایگی کهکشان ما یافت که بازمانده‌ای از اوایل شکل‌گیری کیهان است.



چشم تیزبین تلسکوپ هابل و دقت اخترشناسان به طور اتفاقی کهکشان کوتوله‌ای کشف کرد که پیش از این دیده نشده بود. این کهکشان کوتوله پشت انبوه ستارگان، سحابی‌ها و غبار میان‌ستاره‌ای متعلق به کهکشان خودمان پنهان شده و تاکنون دیده نشده بود. این کهکشان حدود ۳۰ میلیون سال نوری از ما فاصله دارد که در مقیاس کیهانی اصلاً زیاد نیست و در دستۀ کهکشان‌های کوتولۀ کره‌گون (dwarf spheroidal galaxy) طبقه‌بندی شده است.



جهان بسیار پیچیده و وسیع است و اجرام فضایی گاه از زاویۀ دید ما در جلوی هم قرار می‌گیرند. هنگامی که منجمان در حال رصد خوشۀ کروی NGC 6752 بودند موفق شدند این کهکشان را، که پشت خوشۀ کروی پنهان شده است، کشف کنند. خوشۀ کروی NGC 6752 در۱۳هزار سال نوری از زمین و در هالۀ کهکشان راه شیری قرار دارد. کهکشان کشف شده به دلیل سن ۱۳ میلیارد ساله و جدایی نسبی از سایر اجرام پیرامونش، تقریباً با کهکشان‌ها و خوشه‌های اطرافش برهم‌کنشی نداشته است و برای اخترشناسان حکم بازمانده‌ای از دوران عالم اولیه دارد.



 



 



 



حسام وکیل/ مجله نجوم



ویراستار: منا رجبیه فرد



منبع: hubblesite.org



 



 



 



 



 



 



 



 



 



 



 



 



توجه:



بازنشر مطالبی که گروه تحریریه فضای مجازی ماهنامه نجوم دروبگاه، کانال تلگرام، اینستاگرام و ... تولید می‌کنند، در دیگر رسانه‌های مکتوب و مجازی به شرط ذکر منبع و نام نویسنده یا مترجم بلامانع است. در غیر این صورت، بدیهی است حق پیگیری قانونی مطابق با قانون حمایت از مؤلفین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ماهنامه نجوم محفوظ خواهد بود.


  • گروه خبری : اخبار سایت,خارجی
  • کد خبر : 1339
کلمات کلیدی