• 1398/02/02 - 18:41
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

کشف سومین سیاره جدید در منظومه دو ستاره‌ای

ستاره شناسان تأیید کردند که سیاره سومی در منظومه دو ستاره‌ای کپلر-47 (Kepler-47) گردش می‌کند.


ستاره شناسان تأیید کردند که سیاره سومی در منظومه دو ستاره‌ای کپلر-47 (Kepler-47) گردش می‌کند. این کشف اطلاعات بیشتری درباره دینامیک منظومه‌های دو ستاره‌ای به اخترشناسان می‌دهد. باید توجه داشت که نیمی از ستاره‌های خورشیدمانند یک ستاره همدم دارند.



این منظومه با فاصله 3340 سال نوری از زمین، در صورت فلکی دجاجه قرار دارد. دو سیاره اول که با نام‌های کپلر-47بی (Kepler-47b) و کپلر-47سی (Kepler-47c) شناخته می‌شوند، در سال 1391/ 2012 کشف شدند. نشانه‌هایی از وجود سومین سیاره در سال 1392/2013 اعلام شد، اما تجزیه و تحلیل بیشتری برای تأیید آن لازم بود. سومین سیاره که کپلر-47دی (Kepler-47d) بین دو سیاره دیگر قرار دارد.



همه این سه سیاره چگالی پایینی کم‌تر از آب دارند و از زحل کوچک‌ترند. آن‌ها به ترتیب در مدت زمان 49، 187 و 303 روز دور دو ستاره می‌چرخند. خود ستاره‌ها هر 7.45 روز دور یکدیگر گردش می‌کنند. ستاره بزرگ‌تر تقریبا هم جرم خورشید ما و جرم ستاره کوچکتر حدود یک‌سوم آن است. سیاره‌های بیرونی به یکدیگر نزدیک هستند و بنابراین وجود سیاره‌ای دیگر بین آن دو محتمل نیست. احتمال داده می‌شود که این دو سیاره در کمربند حیات منظومه قرار گرفته باشند و آب و هوایی معتدل داشته باشند. این دو سیاره همچنین در یک صفحه و در مدارهای تقریبا دایره‌ای می‌چرخند.



 



ترجمه: آیدا رضایی/ مجله نجوم


منبع: iflscience.com


 


 


 


 


 


 


 


 


 



 



 توجه:


بازنشر مطالبی که گروه تحریریه فضای مجازی ماهنامه نجوم دروبگاه، کانال تلگرام، اینستاگرام و ... تولید می‌کنند، در دیگر رسانه‌های مکتوب و مجازی به شرط ذکر منبع و نام نویسنده یا مترجم بلامانع است. در غیر این صورت، بدیهی است حق پیگیری قانونی مطابق با قانون حمایت از مؤلفین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ماهنامه نجوم محفوظ خواهد بود.




 

  • گروه خبری : اخبار سایت,خارجی
  • کد خبر : 1352
کلمات کلیدی