• 1398/02/02 - 18:41

کشف سومین سیاره جدید در منظومه دو ستاره‌ای

ستاره شناسان تأیید کردند که سیاره سومی در منظومه دو ستاره‌ای کپلر-47 (Kepler-47) گردش می‌کند. این کشف اطلاعات بیشتری درباره دینامیک منظومه‌های دو ستاره‌ای به اخترشناسان می‌دهد. باید توجه داشت که نیمی از ستاره‌های خورشیدمانند یک ستاره همدم دارند.

این منظومه با فاصله 3340 سال نوری از زمین، در صورت فلکی دجاجه قرار دارد. دو سیاره اول که با نام‌های کپلر-47بی (Kepler-47b) و کپلر-47سی (Kepler-47c) شناخته می‌شوند، در سال 1391/ 2012 کشف شدند. نشانه‌هایی از وجود سومین سیاره در سال 1392/2013 اعلام شد، اما تجزیه و تحلیل بیشتری برای تأیید آن لازم بود. سومین سیاره که کپلر-47دی (Kepler-47d) بین دو سیاره دیگر قرار دارد.

همه این سه سیاره چگالی پایینی کم‌تر از آب دارند و از زحل کوچک‌ترند. آن‌ها به ترتیب در مدت زمان 49، 187 و 303 روز دور دو ستاره می‌چرخند. خود ستاره‌ها هر 7.45 روز دور یکدیگر گردش می‌کنند. ستاره بزرگ‌تر تقریبا هم جرم خورشید ما و جرم ستاره کوچکتر حدود یک‌سوم آن است. سیاره‌های بیرونی به یکدیگر نزدیک هستند و بنابراین وجود سیاره‌ای دیگر بین آن دو محتمل نیست. احتمال داده می‌شود که این دو سیاره در کمربند حیات منظومه قرار گرفته باشند و آب و هوایی معتدل داشته باشند. این دو سیاره همچنین در یک صفحه و در مدارهای تقریبا دایره‌ای می‌چرخند.

ترجمه: آیدا رضایی/ مجله نجوم