• 1399/02/01 - 14:07
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
مجله نجوم برگزار می‌کند

وبینار «فضا-زمان، هندسه، گرانش»

مجله نجوم چهارم اردیبهشت وبینار «فضا-زمان، هندسه، گرانش» را برگزار می‌کند


مدرس: محمدتقی میرترابی، عضو هیئت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه الزهرا


زمان: پنجشنبه ۴ اردیبهشت ۹۹، ساعت ۱۹ تا ۲۱


هزینه ثبت نام در وبینار: ۳۰ هزار تومان



 


درک ما از مفهوم فضا-زمان ناشی از تجربه‌های روزمره ما و مهم‌تر از آن ناشی از جایگاه ما در عالم است. ما در این عالم بی‌انتها بر سیاره‌ای کوچک زندگی می‌کنیم که به دور ستاره‌ای کم‌جرم و کم‌فروغ می‌گردد. منظومه شمسی در ناحیه‌ای بسیار خلوت به دور از پرتوهای کیهانی و اجسام نسبتاً پر‌جرم قرار دارد. میدان گرانش خورشید بسیار ضعیف است و اثر چندانی بر فضا زمان اطراف این ستاره ندارد. ظاهراً ساختار بسیار ظریف و حساس حیات فقط در چنین مناطق خلوت و به دور از مزاحمت موجودات کیهانی قابلیت تکوین داشته‌ است.


تجربیات روزمره ما نشان می‌دهد که فضا ساختاری سه‌بعدی، صلب و انعطاف‌ناپذیر دارد. ماهیت زمان کاملا مستقل از فضا به نظر می‌رسد و هر دوی این‌ها مستقل از ماده هستند. 


در قرن چهارم قبل از میلاد ریاضیدان برجسته‌ای به نام اقلیدس بر مبنای همین تجربیات زمینی ساختاری ریاضی را بنا کرد که امروزه با نام هندسه اقلیدسی یا هندسه مسطحه شناخته می‌شود. هندسه اقلیدسی بیش از دو هزار سال زیر ساخت اصلی درک ما از مفهوم فضا زمان بوده است. از قرن هجدهم به بعد ریاضیدانان زیر ساخت‌های گسترده‌تری از مفاهیم هندسی را ابداع کردند که از اصول موضوعی اقلیدس پیروی نمی‌کرد. 


از اوایل قرن بیستم معلوم شد که هندسه‌های غیراقلیدسی می‌توانند توصیف کننده مفهوم گرانش باشند. در طول قرن بیستم ریاضیدانان و فیزیکدانان با ارتباط برقرار کردن بین این سه مفهوم اساسی فضا زمان، هندسه و گرانش موفق شدند دانش خود را از ساختار بزرگ‌مقیاس جهان افزایش دهند و از پدیده‌هایی که در لحظات اولیه عالم رخ داده سر در بیاورند. 


در این وبینار هدف ما درک درست این سه مفهوم و در نهایت ارتباط آن با ساختار کیهان است.


 


این برنامه به هیچ دانش پایه‌ای نیاز ندارد.


لازم به ذکر است با یک گوشی هوشمند یا رایانه شخصی می‌توانید در این برنامه شرکت کنید و به وسیله دیگری نیاز ندارید.


 




 


طراحی: مهرآسا بابایی

  • گروه خبری : اخبار سایت,داخلی
  • کد خبر : 1404
کلمات کلیدی