• 1398/04/18 - 17:32
ارباب حلقه‌های منظومه شمسی در حالت مقابله قرار می‌گیرد

فرصت تماشای سیاره زحل در بهترین وضعیت رصدی آن

دومین سیاره بزرگ منظومه شمسی، زحل، شامگاه 18 تیر حوالی ساعت 22:41 در وضعیت مقابله قرار می‌گیرد.

مقابله چیست؟

مقابله به وضعیتی گفته می‌شود که در آن، سیاره مورد نظر، زمین و خورشید به‌گونه‌ای در یک راستا قرار می‌گیرند که زاویه‌ای 180 درجه به راس زمین ساخته می‌شود.

در این وضعیت سیاره مذکور، تمام طول شب در آسمان خواهد بود و کمی بعد از مقابله به کم‌ترین فاصله‌اش از زمین می‌رسد. واضح است که این وضعیت فقط برای سیاره‌هایی پیش می‌آید که مدار آن‌ها در ورای مدار زمین قرار دارد.

مقابله یک سیاره، بهترین فرصت برای رصد آن سیاره در سال پیش رو است، پس باید این فرصت را قدر بدانیم و به ملاقات زحل برویم.

زحل در مقابله

سیاره زحل که با حلقه‌های زیبایش در ذهن بسیاری از منجمان، زیباترین جرم آسمانی است که از پشت تلسکوپ دیده‌اند هر 378 روز یکبار در مقابله قرار می‌گیرد. در مقابله امسال قدر ظاهری زحل تقریبا صفر است و همانند ستارهای درخشان در صورت فلکی قوس می‌درخشد.

برای پیدا کردن زحل، کافی است پس از تاریکی آسمان، جنوب و جنوب غرب آسمان را جست‌وجو کنید. پرنورترین جرمی که در آن محدوده دیده می‌شود، زحل است.

هیجان‌انگیزترین کاری که می‌توانید در شب مقابله انجام دهید، رصد زحل در بزرگنمایی بیش از 120 برابر از پشت تلسکوپی سالم و تمیز است. در این بزرگنمایی و در شب مقابله، جزئیات حیرت انگیز حلقه‌ها و سطح زحل قابل مشاهده است.

راهنمای رصد حلقه‌ها را می‌توانید در نجوم 263 بخوانید.

.