• 1399/02/17 - 00:59
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

بارش شهابی نه‌چندان پرفروغ میانه اردیبهشت

بارش شهابی نه‌چندان پرفروغ اتا-دلوی شامگاه چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت به اوج خود می‌رسد.


بارش شهابی نه‌چندان پرفروغ اتا-دلوی شامگاه چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت به اوج خود می‌رسد.


پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد ساعاتی پس از نیمه شب چهارشنبه، فرصت خوبی برای دیدن شهاب‌های اتا-دلوی خواهیم داشت. شهاب‌هایی که عامل ایجاد آن‌ها، ذرات برحای مانده از دنباله‌دار معروف هالی است.


زمین در حرکت سالیانه خود به دور خورشید از نزدیکی، یا از میان، این ذرات برجای مانده در فضا عبور می‌کند. ذراتی که ابعاد بسیاری از آن‌ها به اندازه سرسوزن است، در دام گرانش زمین به سمت سیاره ما سقوط می‌کنند و بعد از برهمکنش با مولکول‌های جو، منجر به ایجاد نوری درخشان در زمینه آسمان می‌شوند که به آن شهاب می‌گوییم‌.


برای دیدن شهاب‌های اتا-دلوی بهتر است از شهرها دور شویم و در منطقه‌ای به دور از آلودگی نوری، زیر آسمان دراز بکشیم و چشم به راه شهاب‌ها باشیم.


آهنگ ساعتی سرسویی این بارش ۵۰ خواهد بود، یعنی در بهترین شرایط، زیر آسمانی تاریک، برای ناظری که کانون بارش را بالای سر خود می‌بیند، حداکثر ۵۰ شهاب در ساعت قابل رویت است.


 




 


استخراج اطلاعات رویداد: علی ابراهیمی سراجی


تصویرسازی: مهرآسا بابایی


نویسنده: محمدصالح تیمار


 


 


 


 


 



توجه:


بازنشر مطالبی که گروه تحریریه فضای مجازی ماهنامه نجوم دروبگاه، کانال تلگرام، اینستاگرام و ... تولید می‌کنند، در دیگر رسانه‌های مکتوب و مجازی به شرط ذکر منبع و نام نویسنده یا مترجم بلامانع است. در غیر این صورت، بدیهی است حق پیگیری قانونی مطابق با قانون حمایت از مؤلفین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ماهنامه نجوم محفوظ خواهد بود.



 

  • گروه خبری : اخبار سایت,داخلی
  • کد خبر : 1415
کلمات کلیدی