• 1399/02/17 - 00:59

بارش شهابی نه‌چندان پرفروغ میانه اردیبهشت

بارش شهابی نه‌چندان پرفروغ اتا-دلوی شامگاه چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت به اوج خود می‌رسد.

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد ساعاتی پس از نیمه شب چهارشنبه، فرصت خوبی برای دیدن شهاب‌های اتا-دلوی خواهیم داشت. شهاب‌هایی که عامل ایجاد آن‌ها، ذرات برحای مانده از دنباله‌دار معروف هالی است.

زمین در حرکت سالیانه خود به دور خورشید از نزدیکی، یا از میان، این ذرات برجای مانده در فضا عبور می‌کند. ذراتی که ابعاد بسیاری از آن‌ها به اندازه سرسوزن است، در دام گرانش زمین به سمت سیاره ما سقوط می‌کنند و بعد از برهمکنش با مولکول‌های جو، منجر به ایجاد نوری درخشان در زمینه آسمان می‌شوند که به آن شهاب می‌گوییم‌.

برای دیدن شهاب‌های اتا-دلوی بهتر است از شهرها دور شویم و در منطقه‌ای به دور از آلودگی نوری، زیر آسمان دراز بکشیم و چشم به راه شهاب‌ها باشیم.

آهنگ ساعتی سرسویی این بارش ۵۰ خواهد بود، یعنی در بهترین شرایط، زیر آسمانی تاریک، برای ناظری که کانون بارش را بالای سر خود می‌بیند، حداکثر ۵۰ شهاب در ساعت قابل رویت است.

استخراج اطلاعات رویداد: علی ابراهیمی سراجی