• 1398/01/24 - 00:19
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
پس از انتشار نخستین عکس واقعی از یک سیاهچاله مطرح شد:

آینده تصویربرداری از سیاهچاله‌ها

انتشار نخستین تصویر واقعی از یک سیاهچاله در ۲۱ فروردین ۱۳۹۸ سروصدای زیادی به راه انداخت، اما گروه تلسکوپ افق رویداد (Event Horizon Telescope) در حال بررسی اقدامات بعدی است.


 


انتشار نخستین تصویر واقعی از یک سیاهچاله در ۲۱ فروردین ۱۳۹۸ سروصدای زیادی به راه انداخت. اما گویا گروه تلسکوپ افق رویداد (Event Horizon Telescope) قصد ندارد پس از برگزاری جشن این موفقیت بزرگ و تاریخی استراحت کند. پس از انتشار اولین تصویر مستقیم از سیاهچاله‌ای در کهکشان M87، این گروه پژوهشی در حال بررسی اقدامات بعدی است. برای مثال این گروه می‌تواند با توسعه الگوریتم‌هایی نوین تصاویر موجود را واضح‌تر کند، و همچنین به زودی امکان گزینش سیاهچاله‌های دیگری نیز برای تصویربرداری‌های بعدی وجود دارد.


علاوه بر این، بررسی سیاهچاله مرکزی راه­ شیری ادامه دارد. این سیاهچاله که به قوس آ* (Sagittarius A*) معروف است به دلیل تغییرات فراوانش در زمان کوتاه سوژه سختی برای تصویربرداری است و به همین دلیل گروه تلسکوپ افق رویداد هنگامی که این سیاهچاله را در فروردین 1396 هم‌زمان با سیاهچاله کهکشانM87  رصد کردند نتوانستند تصویر مناسبی از آن تهیه کنند. اما گروه پژوهشی همچنان امیدوار است که بر مشکلات غلبه کند و بتواند تصویری از سیاهچاله مرکزی کهکشان خودمان تهیه کند. آرایه تلسکوپ افق رویداد هم‌اکنون از هشت تلسکوپ تشکیل شده و این گروه قصد دارد تلسکوپ جدیدی را به این سامانه اضافه کند. در حال حاضر این سامانه در طول موج ۱/۳میلی‌متر کار می‌کنداما قرار است قابلیت رصد طول موج جدیدی (طول موج ۰/۸۷ میلی‌متر) به این سامانه اضافه شود.


گروه تلسکوپ افق رویداد تنها گروهی نیست که سیاهچاله‌ها را برسی می‌کند؛ تلسکوپ نوستار (NuSTAR)متعلق به ناسا سیاهچاله‌های جدیدی را شناسایی می‌کند و همچنین آشکارساز لایگو (LIGO) امواج گرانشی حاصل از برخوردهای سیاهچاله‌ای را ثبت می‌کند. با اینکه پیشگامان بررسی سیاهچاله‌ها همچون استیون هاوکینگ دیگر در میان ما نیستند اما به نظر می‌رسد دوران جدیدی در بررسی و شناخت سیاهچاله‌ها آغاز شده است.


 


حسام وکیل/ مجله نجوم



 



 



 



 



 



 توجه:


بازنشر مطالبی که گروه تحریریه فضای مجازی ماهنامه نجوم دروبگاه، کانال تلگرام، اینستاگرام و ... تولید می‌کنند، در دیگر رسانه‌های مکتوب و مجازی به شرط ذکر منبع و نام نویسنده یا مترجم بلامانع است. در غیر این صورت، بدیهی است حق پیگیری قانونی مطابق با قانون حمایت از مؤلفین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ماهنامه نجوم محفوظ خواهد بود.



 



 



 


  • گروه خبری : اخبار سایت,خارجی
  • کد خبر : 1346
کلمات کلیدی