• 1398/02/11 - 05:24
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

آسمان در این هفته، رویدادهای نجومی ۹ تا ۱۵ اردیبهشت

هفته دوم اردیبهشت قمر زمین ماه در پایان یک دور دیگر گردش به دور زمین هم‌نشینی‌ای زیبا با سیاره‌ها به نمایش می‌گذارد و سپس با آغاز گردشی دیگر هلالی پدید می‌آورد که این بار به دلیل رصد چالشی آن که فقط با چشم مسلح ممکن است برای رصدگران هلال اهمیتی ویژه‌ای دارد.


هفته دوم اردیبهشت قمر زمین، ماه، در پایان یک دور دیگر گردش به دور زمین هم‌نشینی‌ای زیبا با سیاره‌ها به نمایش می‌گذارد و سپس با آغاز گردشی دیگر هلالی پدید می‌آورد که این بار به دلیل رصد چالشی آن که فقط با چشم مسلح ممکن است برای رصدگران هلال اهمیتی ویژه‌ای دارد.



جمعه ۱۳ اردیبهشت ساعت ۳:۳۰ بامداد، زهره (ناهید) و عطارد در نزدیکی هلال پایان ماه خواهند بود. جای گیری این سیارات با چاشنی خلاقیت عکاسان می‌تواند تصاویری دل‌نشین پدید آورد.












ماه رمضان آمد ای یار قمر سیما        بربند سر سفره، بگشای ره بالا


هلال اول ماه رمضان ۱۴۴۰ ه‍ .ق در ساعت ۲۰:۰۷ یکشنبه ۱۵ اردیبهشت‌ با تلسکوپ رصد می‌شود.












جدای از پدیده‌های رصدی، این شب‌ها می‌توان سیاره‌های مریخ، مشتری، زحل و زهره را در آسمان نظاره کرد. لحظاتی پس از غروب خورشید در غرب آسمان می‌توانید مریخ را با رنگ نارنجی‌اش که از قدر ۱/۶ می‌درخشد در صورت فلکی ثور ببینید. مشتری در صورت فلکی مارافسای است و حدود ساعت ۲۳ طلوع می‌کند . زحل در نوار راه شیری و در صورت فلکی قوس است و ساعت ۱ بامداد به پهنه آسمان می‌آید. این دو به ترتیب با قدرهای ظاهری منفی ۳/۲ و ۰/۵ می‌درخشند. زهره با درخشش فوق‌العاده‌اش که از قدر منفی ۳/۸ می‌درخشد حدود ساعت ۵ بامداد طلوع می‌کند و برای رصد آن در افق شرقی تا پیش از روشن شدن آسمان فرصت دارید.



محمد عادل‌پور و پریماه صفریان/ مجله نجوم

تصویرسازی: محمد صادق فغان‌پور










 


 










توجه:

بازنشر مطالبی که گروه تحریریه فضای مجازی ماهنامه نجوم دروبگاه، کانال تلگرام، اینستاگرام و ... تولید می‌کنند، در دیگر رسانه‌های مکتوب و مجازی به شرط ذکر منبع و نام نویسنده یا مترجم بلامانع است. در غیر این صورت، بدیهی است حق پیگیری قانونی مطابق با قانون حمایت از مؤلفین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ماهنامه نجوم محفوظ خواهد بود.

  • گروه خبری : اخبار سایت,داخلی
  • کد خبر : 1354
کلمات کلیدی