• 1398/06/26 - 15:50
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

آسمان در این هفته، رویدادهای نجومی هفته چهارم شهریور

در این هفته ماه تابان مجال خودنمایی را از آسمان شب می‌گیرد و در حالت کلی شرایط برای رصد آسمان شب، به ویژه اجرام اعماق آسمان مناسب نیست. اما سیاره‌های مشتری و زحل و مقارنه ماه با ستاره دبران مناظر مناسبی برای رصد در این هفته به شمار می‌روند.


در این هفته ماه زیبا و تابان مجال خودنمایی را از آسمان شب می‌گیرد؛ فاز ماه از 99 درصد (تقریبا ماه کامل) تا 40 درصد (تربیع آخر ماه) تغییر می‌کند و در حالت کلی شرایط برای رصد آسمان شب، به ویژه اجرام اعماق آسمان مناسب نیست.



عکاسان منظره باز، می‌توانند بهترین استفاده را از این شب‌ها ببرند.



ساعات اولیه شب در سمت افق جنوبی و غربی سیاره‌های پرنور مشتری و زحل با چشم غیرمسلح قابل مشاهده‌اند. سیاره پرنورتر مشتری است؛ هرچند زحل نیز حتی در آسمان شهرهای بزرگ قابل تشخیص است.



مشاهده سیاره‌های مریخ و زهره و عطارد به دلیل جدایی زاویه‌ای بسیار کمی که از خورشید دارند دشوار است.



جمعه 29 شهریور مقارنه ماه و ستاره دبران را با جدایی زاویه‌ای نزدیک سه درجه و پس از حوالی ساعت 23 بالای افق شرقی می‌توان مشاهده کرد. دبران پرنورترین ستاره صورت فلکی ثور (گاو) است که در آسمان به رنگ قرمز می‌درخشد. در زمان مقارنه درواقع ماه در آسمان نزدیک این ستاره دیده می‌شود.





 



نویسنده: سارا سرشوق



تصویرسازی: محمدصادق فغان‌پور



 



 



 



 



 



توجه:

بازنشر مطالبی که گروه تحریریه فضای مجازی ماهنامه نجوم دروبگاه، کانال تلگرام، اینستاگرام و ... تولید می‌کنند، در دیگر رسانه‌های مکتوب و مجازی به شرط ذکر منبع و نام نویسنده یا مترجم بلامانع است. در غیر این صورت، بدیهی است حق پیگیری قانونی مطابق با قانون حمایت از مؤلفین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ماهنامه نجوم محفوظ خواهد بود.



 


  • گروه خبری : داخلی
  • کد خبر : 1374
کلمات کلیدی